KudoZ home » English to Danish » Journalism

self-defeating behaviour

Danish translation: selvdestruktiv adfærd


18:27 Aug 31, 2006
English to Danish translations [PRO]
Journalism / Coaching
English term or phrase: self-defeating behaviour
Jeg overvejer bl.a. selvsaboterende eller selvskadende adfærd, men sidstnævnte leder mine tanker hen på en fysisk handling som f.eks. selvmord, hvilket der slet ikke er tale om her. Mon der er andre gode forslag? Pft.
Barbara Østergaard
Denmark
Danish translation:selvdestruktiv adfærd
Explanation:
Bruges både i daglig tale og indgår i kliniske beskrivelser.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2006-09-01 08:08:44 GMT)
--------------------------------------------------

23.900 hits på Google "på nettet" for ordet "selvdestruktiv"
Selected response from:

Marianne Sorensen
Denmark
Grading comment
Uha, det var svært at vælge et svar, og jeg tror nu heller ikke, jeg låser mig fast på et enkelt udtryk, men i visse sammenhænge bruger nogle af de andre gode forslag, der er kommet. Tak for hjælpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2selvødelæggende adfærdSuzanne Blangsted
5selvdestruktiv adfærd
Marianne Sorensen
4selvmodarbejdende adfærdLingua Danica
4skyde sig selv i foden
Marianne Ajana
3spænde ben for sig selv
Jeanette Brammer
3selvudslettende
PCovs


Discussion entries: 3





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
spænde ben for sig selv


Explanation:
Et forslag

Jeanette Brammer
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 4

16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
selvudslettende


Explanation:
eller selvnedbrydende.

Jeg hælder nok mest til det første, men uden kontekst er det lidt svært at bedømme, hvor man skal henad ;o)

PCovs
Denmark
Meets criteria
Native speaker of: Native in DanishDanish

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
selvødelæggende adfærd


Explanation:
http://www.forlagetsydgaarden.dk/SEEEMS/56.asp

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2006-08-31 18:51:31 GMT)
--------------------------------------------------

http://museum-psyk.dk/planche-web/plancher/pl20-indhold.htm

Suzanne Blangsted
Does not meet criteria
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jens Kaestel
4 hrs
  -> Tak Jens

agree  Daniella Dukes
4 days
  -> Tak Daniella

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skyde sig selv i foden


Explanation:
Det er en ret fri løsning, men måske kan du bruge den. :-)

Marianne Ajana
Denmark
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
selvdestruktiv adfærd


Explanation:
Bruges både i daglig tale og indgår i kliniske beskrivelser.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2006-09-01 08:08:44 GMT)
--------------------------------------------------

23.900 hits på Google "på nettet" for ordet "selvdestruktiv"

Marianne Sorensen
Denmark
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Uha, det var svært at vælge et svar, og jeg tror nu heller ikke, jeg låser mig fast på et enkelt udtryk, men i visse sammenhænge bruger nogle af de andre gode forslag, der er kommet. Tak for hjælpen!

3 days16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
selvmodarbejdende adfærd


Explanation:
...eller:
en adfærd, som modarbejder en selv
(en adfærd, som modarbejder hende/ham selv)

Lingua Danica
Denmark
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Danish