KudoZ home » English to Danish » Livestock / Animal Husbandry

Contractarian versus Utilitarian

Danish translation: Kontraktualistisk mod utilitaristisk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Contractarian versus Utilitarian
Danish translation:Kontraktualistisk mod utilitaristisk
Entered by: Soren Petersen

17:56 Feb 19, 2006
English to Danish translations [PRO]
Social Sciences - Livestock / Animal Husbandry / Animal welfare
English term or phrase: Contractarian versus Utilitarian
To forskellige synspunkter vedrørende sæler og deres velfærd.

To filosofier vil jeg tro, men hvad hedder de på dansk?
Soren Petersen
United States
kontraktaristisk mod utilitaristisk
Explanation:
Jeg har en lignende tekst, bare om gensplejsede aber, og jeg har oversat contractarian med kontraktaristisk og utilitarian med utilitaristisk.
Selected response from:

Line Asmussen
United Kingdom
Grading comment
Jeg har valgt at skrive "Kontraktualistisk mod utilitaristisk", så dette er nok det tætteste. Tak alle sammen. :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3kontraktualistisk kontra utilitaristisk
Edith Goebel
3kontraktbaseret adfærd kontra konsekvensbaseret adfærdRandi Stenstrop
3kontraktaristisk mod utilitaristisk
Line Asmussen


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
contractarian versus utilitarian
kontraktaristisk mod utilitaristisk


Explanation:
Jeg har en lignende tekst, bare om gensplejsede aber, og jeg har oversat contractarian med kontraktaristisk og utilitarian med utilitaristisk.


Line Asmussen
United Kingdom
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Jeg har valgt at skrive "Kontraktualistisk mod utilitaristisk", så dette er nok det tætteste. Tak alle sammen. :)

14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
contractarian versus utilitarian
kontraktbaseret adfærd kontra konsekvensbaseret adfærd


Explanation:
... er måske en mulighed, siden det nu drejer sig om dyr (man kunne forestille sig flere varianter). Hvad det bør ende med, må nok afhænge af resten af teksten.

Utilitarisme: konsekvens- eller nyttefilosofi - John Stuart Miller er blandt de utilitaristiske tænkere.

Kontrakttænkning (jeg kan ikke finde kontraktarisme/kontraktaristisk): blandt kontrakttænkerne er Locke og Hobbes.



Randi Stenstrop
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4

16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
contractarian versus utilitarian
kontraktualistisk kontra utilitaristisk


Explanation:
Det hedder kontraktualistisch på tysk:
http://www.db-thueringen.de/servlets/DerivateServlet/Derivat...

Edith Goebel
Native speaker of: Danish