KudoZ home » English to Danish » Mechanics / Mech Engineering

captive bolt

Danish translation: stationær bolt / bolt, der ikke falder af, når den er uspændt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:captive bolt
Danish translation:stationær bolt / bolt, der ikke falder af, når den er uspændt
Entered by: David Koppel

07:04 Feb 20, 2008
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: captive bolt
IATE har det tyske udtryk: unverlierbare Schraube, men ikke det danske.
Randi Stenstrop
stationær bolt
Explanation:
Jeg har fundet følgende definition af "captive bolt" samt tegninger etc. på http://216.239.59.104/search?q=cache:eyi3Ib7te-wJ:myword.inf...

"A fastener that is loosely held in place and can not separate from fastened object. Usually manufactured from metal with various designs."

Jeg tror, at det er en bolt, der er forsynet med en skive eller lignende nær boltens hoved, der holder bolten fast til den genstand den bruges på - selv hvis en eventuel påspændt møtrik skrues af bolten.

Spørgsmålet er, hvad der er det rigtige danske fagord for dette, og ingen af mine omfattende ordbøger nævner det.

Jeg har dog fundet "stationær skrue" oversat til "captive screw" på: http://66.102.9.104/search?q=cache:Ku8cjuc5HaUJ:www.websters...

Jeg tænker derfor, at "stationær bolt" kunne være en acceptabel oversættelse af "captive bolt", fordi bolten vist er konstrueret til at blive siddende, selvom det, den er spændt sammen med, bliver afmonteret fra bolten.

Dette passer tilsyneladende også med en definition af "captive screw", som jeg har fundet i Chambers Dictionary of Science and Technology:
"Captive screw: A screw (loosely) fastened in position by its head or shank so as to be retained when unscrewed from the matching machine member."

---------------------

http://unabridged.merriam-webster.com giver en ganske anden definition af "captive bolt":
Main Entry: captive bolt Pronunciation Guide
Function: noun
: a gunlike instrument used in slaughtering animals that projects an attached plunger from the barrel

....Men dette ligger vel helt uden for dit emne?


--------------------------------------------------
Note added at 1 day8 hrs (2008-02-21 16:01:30 GMT)
--------------------------------------------------

I henhold til den ovenstående beskrivelse på engelsk, kunne man måske også kaldet det en "låsebolt"?
Dette ord er i hvert fald flittigt brugt i industrien, fremgår det af google.

Det kan også være, at "captive" kan udelades fra oversættelsen, uden at læseren går glip af noget væsentligt?
Selected response from:

David Koppel
Denmark
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3stationær bolt
David Koppel
3holdeboltBirgitte Hoffmann


Discussion entries: 4





  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
holdebolt


Explanation:
Ordet captive er tidligere oversat i ProZ-regi i forbindelse med skruer til "formonteret". Jeg vil dog mene, at holdebolt/holdeskrue eller fastspændingsbolt er mere korrekt. Du kan se en sådan fyr i nedenstående link.

Birgitte Hoffmann
Denmark
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
stationær bolt


Explanation:
Jeg har fundet følgende definition af "captive bolt" samt tegninger etc. på http://216.239.59.104/search?q=cache:eyi3Ib7te-wJ:myword.inf...

"A fastener that is loosely held in place and can not separate from fastened object. Usually manufactured from metal with various designs."

Jeg tror, at det er en bolt, der er forsynet med en skive eller lignende nær boltens hoved, der holder bolten fast til den genstand den bruges på - selv hvis en eventuel påspændt møtrik skrues af bolten.

Spørgsmålet er, hvad der er det rigtige danske fagord for dette, og ingen af mine omfattende ordbøger nævner det.

Jeg har dog fundet "stationær skrue" oversat til "captive screw" på: http://66.102.9.104/search?q=cache:Ku8cjuc5HaUJ:www.websters...

Jeg tænker derfor, at "stationær bolt" kunne være en acceptabel oversættelse af "captive bolt", fordi bolten vist er konstrueret til at blive siddende, selvom det, den er spændt sammen med, bliver afmonteret fra bolten.

Dette passer tilsyneladende også med en definition af "captive screw", som jeg har fundet i Chambers Dictionary of Science and Technology:
"Captive screw: A screw (loosely) fastened in position by its head or shank so as to be retained when unscrewed from the matching machine member."

---------------------

http://unabridged.merriam-webster.com giver en ganske anden definition af "captive bolt":
Main Entry: captive bolt Pronunciation Guide
Function: noun
: a gunlike instrument used in slaughtering animals that projects an attached plunger from the barrel

....Men dette ligger vel helt uden for dit emne?


--------------------------------------------------
Note added at 1 day8 hrs (2008-02-21 16:01:30 GMT)
--------------------------------------------------

I henhold til den ovenstående beskrivelse på engelsk, kunne man måske også kaldet det en "låsebolt"?
Dette ord er i hvert fald flittigt brugt i industrien, fremgår det af google.

Det kan også være, at "captive" kan udelades fra oversættelsen, uden at læseren går glip af noget væsentligt?

David Koppel
Denmark
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 20
1 corroborated select project
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?