KudoZ home » English to Danish » Mechanics / Mech Engineering

sanitary air

Danish translation: renset luft


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sanitary air
Danish translation:renset luft
Entered by: David Madsen

14:35 Feb 20, 2009
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: sanitary air
Hele sætningen lyder: Mix blended with sanitary air coming from the pump flows into left part of the cylinder (3); on its way to the right it is whisked by the dasher (1) and cooled by contact with the walls of the cylinder, kept cold by the refrigerating plant.
Det handler om en ismaskine.
Er der et fast udtryk for "sanitary air" på dansk, jeg kan ikke komme på noget som passer, "om ikke rengjort/filtreret luft"
David Madsen
renset luft
Explanation:
http://presse.aau.dk/nyheder/4040912
Selected response from:

Suzanne Blangsted
Grading comment
Jeg tror, at jeg vælger renset luft, for at understrege "sanitised", det jeg egentlig ønskede med spørgsmålet var at sikre mig, at der ikke var nogen som med ekspertise indenfor fødevareindustrien mente at man kunne tale om "sanitær luft" eller lignende specielle oversættelser. Tak til alle som har givet deres bud.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4renset luftSuzanne Blangsted
3uren luft
Quest4
3luft
Anne Kjaer Iversen


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
luft


Explanation:
Jeg vil bare kalde det "luft" med mindre noget luft i maskinen er filtreret og noget er ikke-filtreret.

"[...] blandet med luft fra pumpen"

Kontekst:

Italiensk is (gelato) er is, der er tilberedt med mælk og italienske smagsingredienser. Isen tilberedes i en ismaskine, hvor ingredienserne pasteuriseres, og der røres luft i isen under indfrysningen. Italiensk is er ikke så hård og indeholder ikke så meget luft som almindelig dansk flødeis.
http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/is-parfait-cremeis-sor...

Hvis konteksten havde været en heeeel anden, så tror jeg, jeg ville kalde ikke-filtreret luft for "atmosfærisk luft" :-)

Anne Kjaer Iversen
Denmark
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 12

43 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
uren luft


Explanation:
Hvad med noget så almindeligt som "uren luft".

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-20 15:41:44 GMT)
--------------------------------------------------

Ja, det kan jeg godt se. Jeg var også i tvivl, da jeg læste det oprindelige forlæg, men udtryk med "sanitary" går jo ofte på forurenet på en eller anden måde. Måske "renset luft" så.

Quest4
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 46

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Christine Andersen: sanitary betyder rent, ellers hedder det ´insanitary´. Se Concise Oxford Dictionary: Sanitary: of or relating to conditions affecting hygiene and health.
1 day4 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
renset luft


Explanation:
http://presse.aau.dk/nyheder/4040912


Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 128
Grading comment
Jeg tror, at jeg vælger renset luft, for at understrege "sanitised", det jeg egentlig ønskede med spørgsmålet var at sikre mig, at der ikke var nogen som med ekspertise indenfor fødevareindustrien mente at man kunne tale om "sanitær luft" eller lignende specielle oversættelser. Tak til alle som har givet deres bud.