KudoZ home » English to Danish » Media / Multimedia

Featured article/person etc.

Danish translation: special artikel / nyt om navne


13:16 Mar 13, 2007
English to Danish translations [PRO]
Media / Multimedia / Religion / Church History
English term or phrase: Featured article/person etc.
Hej,

I aviser og på web sites med information bruger man f.eks. et afsnit som kaldes 'Featured article' eller 'Featured Person' osv. Hvordan kan dette oversættes til Dansk? Problemet er at jeg ikke ved om det er pr. måned eller uge - ellers kunne man sige 'Månedens artikel' osv. Håber på nogle forslag.

Med venlig hilsen
John Nørgaard
John Norgaard
Danish translation:special artikel / nyt om navne
Explanation:
Featured article er en lidt vanskelig størrelse .. 'special artikel / top historie / af særlig intersse / eller fokus ' er alle muligheder, som man finder som faste indslat i aviser og blade.

'Nyt om navne' synes derimod at ses som fast indslag i de fleste aviser .. fødselsdage, jubilæer, udnævnelser .. eller bare 'nyt'.

Måske kan du finde inspiration her.
Selected response from:

Birthe Omark
Denmark
Grading comment
Mange tak for jeres svar.

Mvh
John
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4featureLingua DK
4kronik/kronikørSuzanne Blangsted
4Udvalgt/fremhævet
Jeanette Brammer
3special artikel / nyt om navne
Birthe Omark


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
featured article/person etc.
Udvalgt/fremhævet


Explanation:
et forslag

Jeanette Brammer
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 20

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
featured article/person etc.
kronik/kronikør


Explanation:
L/H business fagordbog bruger kronik for feature article og kronikør for feature writer, måske er det noget i den retning.

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 32

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
featured article/person etc.
special artikel / nyt om navne


Explanation:
Featured article er en lidt vanskelig størrelse .. 'special artikel / top historie / af særlig intersse / eller fokus ' er alle muligheder, som man finder som faste indslat i aviser og blade.

'Nyt om navne' synes derimod at ses som fast indslag i de fleste aviser .. fødselsdage, jubilæer, udnævnelser .. eller bare 'nyt'.

Måske kan du finde inspiration her.

Birthe Omark
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Mange tak for jeres svar.

Mvh
John

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
featured article/person etc.
feature


Explanation:
Hvis du går ind på www.berlingske.dk og f.eks. går ind på Business, vil du kunne se, at de bruger udtrykket: Feature i netop denne forbindelse.


    Reference: http://www.berlingske.dk
Lingua DK
Denmark
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish