KudoZ home » English to Danish » Medical: Instruments

left anterior oblique

Danish translation: forreste venstre skråprojektion


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:left anterior oblique
Danish translation:forreste venstre skråprojektion
Entered by: Randi Stenstrop

20:50 Feb 14, 2009
English to Danish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: left anterior oblique
Clinicians recommend positioning of the image intensifier (C-arm) so that it is perpendicular to the aneurysm neck, typically 45-75 degrees left anterior oblique (LAO) for the arch.
Randi Stenstrop
forreste venstre skråprojektion
Explanation:
Hvis det skal skrives ud - som ovenfor - ellers enig i at bruge forkortelsen "LAO"
Iflg. Klinisk Ordbog: LAO: forkortelse for (eng.) left anterior oblique, forreste venstre skråprojektion; en røntgenoptagelse hvor filmen er anbragt på den venstre halvdel af kroppens forside og eksponeres af stråling som sendes ind bagtil til højre på rygsiden. Modsat ·RAO.
Selected response from:

xxxAnne Holmelu
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1forreste venstre skråprojektionxxxAnne Holmelu
4 -1venstre skrå forfra
Sven Petersson
3 -2LAO (venstre skråslynge)Suzanne Blangsted


Discussion entries: 1





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
LAO (venstre skråslynge)


Explanation:

http://www.transfedt.dk/mavetraening.htm

Suzanne Blangsted
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 294

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: 'Slynge'??? Joking again? - Addendum: One may not simply delete 'anterior'; it defines on which side of the patient the image intensifier is (over or under the patient)!
2 hrs
  -> This is MEDICAL - it is either left as LAO or as in the reference, where the name skråslynge is as accepted in Danish. It is "left" that defines the side, venstre vs højre side.

disagree  xxxAnne Holmelu: har intet med "Slynge" at gøre - det er en angivelse af, hvordan en røntgenoptagelse el. evt. strålebehandling skal foretages
12 hrs
  -> ja i røntgen - men det er også en muskel.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
venstre skrå forfra


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 88

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Suzanne Blangsted: see my reference - Either leaving it LAO or as it was translated in the reference
26 mins
  -> Yes, the '(LAO)' should be left in; but that was not the question!

neutral  xxxAnne Holmelu: meningen er god nok - kunne evt. ogås kaldes "Ve skrå med ryg mod plade" http://www.nuklearmedicin.dk/SU/Haandboeger/RtgMetKno.nsf/UI... men KO må siges at være den autoritative kilde
10 hrs
  -> Yours is better!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
forreste venstre skråprojektion


Explanation:
Hvis det skal skrives ud - som ovenfor - ellers enig i at bruge forkortelsen "LAO"
Iflg. Klinisk Ordbog: LAO: forkortelse for (eng.) left anterior oblique, forreste venstre skråprojektion; en røntgenoptagelse hvor filmen er anbragt på den venstre halvdel af kroppens forside og eksponeres af stråling som sendes ind bagtil til højre på rygsiden. Modsat ·RAO.


Example sentence(s):
  • Gammakameraet vinkles over patientens venstre side til indstillingen kaldet LAO 30 grader (Left Anterior Oblique). Sæt detektor-rotation til ca. ...

    www.vs.vejleamt.dk/klinfysio/mappe_07/...07.../kapitel_7_afsnit_04_punkt_02_1_isotop-kardiografi_vasculocis.htm -
xxxAnne Holmelu
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 77

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
3 hrs
  -> Thank you!