ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Danish » Medical: Instruments

solid water phantom

Danish translation: fast vandfantom

18:38 Jan 13, 2012
English to Danish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: solid water phantom
Perform dose measurement for each patient plan using a solid water phantom with a film and absolute calibrated detectors.
Olav Balslev
India
Danish translation:fast vandfantom
Explanation:
Jeg ville kalde det et hårdt/fast/stift vandfantom, da der jo er tale om et fast materiale som simulerer vands reaktion.
Selected response from:

Liset Nyland
Italy
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4solid water-fantom
Anna Haxen
3vandfantom, faststof vandfantom
Jørgen Ellekjær
3fast vandfantom
Liset Nyland
4 -1solid vandfantom
Sven Petersson


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
solid vandfantom


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 88

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Birgit Holst: Det hedder et vandfantom - altså solidt vandfantom
13 hrs
  -> Right you are!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fast vandfantom


Explanation:
Jeg ville kalde det et hårdt/fast/stift vandfantom, da der jo er tale om et fast materiale som simulerer vands reaktion.


    Reference: http://e-dok.rm.dk/e-dok/e_700502.nsf/UI2/2F2879E4B38BD614C1...
Liset Nyland
Italy
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 8

1 day20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
solid water-fantom


Explanation:
Ifølge nedenstående link er 'solid water' et helt specifikt materiale/varemærke.

(På dansk ville det være mest rigtigt at kalde det 'fastvandsfantom', og det er der vist ikke rigtig belæg for).


    Reference: http://www.cnmcco.com/dosimetry/PDFdocs/slabPhantoms/CNMC_so...
Anna Haxen
Denmark
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 28

26 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vandfantom, faststof vandfantom


Explanation:
Da der omtales "dose" altså dosis forledes jeg til at tro at der er tale om stråledoser af en slags. Det kunne f.eks. være røntgenstråler.

Jeg mener at på dansk signalerer ordet fantom klart at der ikke er tale om "rigtig" vand, men om en "klump plastik" som strålingsmæssigt har de samme egenskaber som vand. Derfor kan man godt nøjes med at kalde det et vandfantom.

Skulle man endelig være helt sikker på at undgå misforståelser kan man jo skrive faststof vandfantom.

Jørgen Ellekjær
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 8