KudoZ home » English to Danish » Medical

osmolarity

Danish translation: osmolaritet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:osmolarity
Danish translation:osmolaritet
Entered by: xxxschwensen

10:59 Jan 4, 2003
English to Danish translations [PRO]
Medical / dialyse
English term or phrase: osmolarity
Jeg har ikke meget kontekst, da ordet kun fremkommer i en liste, men det drejer sig om en dialysator og, klart nok, om blod. Nogle idéer?
PFT, (og godt nytår!)

Anna
xxxschwensen
osmolaritet
Explanation:
Godt Nytår,

Nikolaus

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-04 11:24:54 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.fi.au.dk/~os/Undervisning/3S/Nyre/osmose.html

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-04 11:30:20 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.fi.au.dk/~os/Undervisning/3S/Nyre/vaeskeafvig.htm...

Selected response from:

Elisabeth Ghysels
Grading comment
Takker for bekræftelsen ("-tet" lød meget dansk, men jeg var ikke sikker. Og en speciel tak for det super link! Der røg nok nogle Kudoz, som jeg ellers ville have uddelt, for det ser meget nyttigt ud ;o)

Ciao,

Anna
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2osmolaritet
Elisabeth Ghysels
5osmolaritet
Allround
1osmolarighedsmarinella


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
osmolarighed


Explanation:
I guess it could make sense in Danish, because such words just take the suffix : "taet" in German, "té" in French and so on

smarinella
Italy
Native speaker of: Native in ItalianItalian

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
osmolaritet


Explanation:
Godt Nytår,

Nikolaus

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-04 11:24:54 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.fi.au.dk/~os/Undervisning/3S/Nyre/osmose.html

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-04 11:30:20 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.fi.au.dk/~os/Undervisning/3S/Nyre/vaeskeafvig.htm...




    Reference: http://allserv.rug.ac.be/~rvdstich/eugloss/multi123.html
Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 16
Grading comment
Takker for bekræftelsen ("-tet" lød meget dansk, men jeg var ikke sikker. Og en speciel tak for det super link! Der røg nok nogle Kudoz, som jeg ellers ville have uddelt, for det ser meget nyttigt ud ;o)

Ciao,

Anna

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marianne Ajana: Findes også som sådan i Klinisk ordbog
16 mins

agree  Annelise Bentzen: Enig!
39 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
osmolaritet


Explanation:
antal grammolekyler opløst stof pr. liter opløsning.
Se nedenstående link. Det er et flersproget medicinsk leksikon.


    Reference: http://allserv.rug.ac.be/~rvdstich/eugloss/EN/lijsto.html
Allround
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 236