KudoZ home » English to Danish » Medical (general)

caudal-related

Danish translation: kaudalt relateret


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:caudal-related
Danish translation:kaudalt relateret
Entered by: Alice Wolfe, DDS

20:27 Sep 11, 2007
English to Danish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / cellebiologi o.l.
English term or phrase: caudal-related
"xxx...is a caudal-related homeobox transcription factor whose expression in the adult is normally restricted to the intestinal epithelium. "
Kaudaltrelateret eller alle mulige afskygninger heraf passer vist ikke rigtigt i denne sammenhæng. Andre gode ideer eller ligefrem viden om sagen modtages med kyshånd.
Alice Wolfe, DDS
United States
kaudalt relateret
Explanation:
http://www.csh.dk/sjaeldne_handicap/korte/KaudaltRegressions...
Selected response from:

Suzanne Blangsted
Grading comment
Tusind tak, Blangsted
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1kaudalt relateretSuzanne Blangsted
4se Blangsteds svar, her blot uddybende forklaring...Lingua Danica
3halerelateret, halebeslægtet, kaudalsbeslægtet, caudalsrelateretTARJOMEH GAR


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
halerelateret, halebeslægtet, kaudalsbeslægtet, caudalsrelateret


Explanation:
For "halerelateret" :
http://www.weedml.org/content/view/projects/24515
http://www.agrsci.dk/ny_navigation/forskning/institutter/hus...

TARJOMEH GAR
Specializes in field
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in EnglishEnglish

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
kaudalt relateret


Explanation:
http://www.csh.dk/sjaeldne_handicap/korte/KaudaltRegressions...

Suzanne Blangsted
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 173
Grading comment
Tusind tak, Blangsted

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lingua Danica: kaudalt relateret / kaudalt orienteret / evt. halerelateret.
11 hrs

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
se Blangsteds svar, her blot uddybende forklaring...


Explanation:
Homeoboxgenerne kontrollerer rækkefølgen på hoved-hale-aksen, som også kan kaldes den kraniokaudale aksen. Homeoboxgenerne styrer de kodende gener ved at danne transkriptionsfaktorer, som bindes til generne. Transkriptionsfaktorerne bindes via deres homeobox til generne.

Det lyder til, at det du har med at gøre, er en transkriptionsfaktor (her en homeoboxtranskriptionsfaktor, fordi den er dannet af et homeoboxgen), som normalt har at gøre med genudtrykket for tarmepitelet, men som i den tekst du sidder med, enten er spontant muteret eller ved et laboratorieforsøg er flyttet til at styre et andet genudtryk enten et andet sted i samme art eller hos en hel anden art.

Ud fra dit teksteksempel lader det til at du bevarer meningen ved at skrive kaudalt relateret / kaudalt orienteret / halerelateret.


Lingua Danica
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 34
Notes to answerer
Asker: Tusind tak for din uddybende forklaring. Jeg kunne ikke rigtigt få "kaudalt" og "transkriptionsfaktor" til at hænge sammen før, men det passer jo så med "tarmepitelet".