KudoZ home » English to Danish » Other

restraint

Danish translation: Fiksering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Restraint
Danish translation:Fiksering
Entered by: Katja Helmich

08:50 Jul 9, 2003
English to Danish translations [PRO]
English term or phrase: restraint
Psykiatri

Jeg har det lige på tungen, men kan ikke komme i tanke om ordet!
Katja Helmich
fiksering
Explanation:
eller tvang, hvis det drejer sig om at hindre bevægelse.
Selected response from:

Christina Clark
Denmark
Grading comment
Tak, det var lige det jeg manglede.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2fiksering
Christina Clark
5tvangsindlagtKate Persson
4hæmmeSuzanne Blangsted
2indskrænketBirgitte Hoffmann


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
tvangsindlagt


Explanation:
Kilde: Kjærulff Nielsen eng>da

Kate Persson
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 86

7 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
indskrænket


Explanation:
Er det indskrænket, du tænker på ?
Birgitte


Birgitte Hoffmann
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 108

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
fiksering


Explanation:
eller tvang, hvis det drejer sig om at hindre bevægelse.

Christina Clark
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in pair: 230
Grading comment
Tak, det var lige det jeg manglede.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mads Grøftehauge: ja, en smule kontekst ville ikke være af vejen, men det her er da i hvert fald et udtryk de bruger.
57 mins

agree  PCovs: Ja, 'fiksering' bruges inden for psykiatrien til at beskrive den handling at lægge patienten i bælte, dvs. sørge for, at denne ikke kan komme ud af stolen/sengen.
6 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hæmme


Explanation:
iht Pilegaards medicinske ordbog

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2808