KudoZ home » English to Danish » Other

delusional

Danish translation: Delusorisk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Delusional
Danish translation:Delusorisk
Entered by: Katja Helmich

08:52 Jul 9, 2003
English to Danish translations [PRO]
English term or phrase: delusional
psykiatri
Katja Helmich
delusorisk
Explanation:
i betydningen vrangforestilling, miskendelse

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 45 mins (2003-07-09 11:38:10 GMT)
--------------------------------------------------

Mads har ret mht. dokumentation. Jeg kan faktisk heller ikke finde noget på nettet. Men termen har jeg fundet i den store Engelsk-Danske ordbog og i Klinisk ordbog kan man finde delusio (lat.), hvor forklaringen er= miskendelse, vrangforestilling, centralt fænomen ved psykoser.
Selected response from:

Christina Clark
Denmark
Grading comment
Tak skal du have. Lige hvad jeg manglede.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4delusorisk
Christina Clark
5[som lider af, som har] vrangforestillinger
Mads Grøftehauge
4urealistiskSuzanne Blangsted


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
[som lider af, som har] vrangforestillinger


Explanation:
Jeg kan altså ikke finde dokumentation for at delusorisk bruges på dansk, men jeg kan jo tage fejl.

Hvad er der i øvrigt i vejen med at bruge et bredere forståeligt udtryk? Bliver lægerne sure så?


    Reference: http://allserv.rug.ac.be/~rvdstich/eugloss/DA/lijstp.html
Mads Grøftehauge
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 378
Grading comment
Jeg leder mere efter et tillægsord... ellers tak!
The asker has declined this answer
Comment: Jeg leder mere efter et tillægsord... ellers tak!

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
delusorisk


Explanation:
i betydningen vrangforestilling, miskendelse

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 45 mins (2003-07-09 11:38:10 GMT)
--------------------------------------------------

Mads har ret mht. dokumentation. Jeg kan faktisk heller ikke finde noget på nettet. Men termen har jeg fundet i den store Engelsk-Danske ordbog og i Klinisk ordbog kan man finde delusio (lat.), hvor forklaringen er= miskendelse, vrangforestilling, centralt fænomen ved psykoser.

Christina Clark
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in pair: 230
Grading comment
Tak skal du have. Lige hvad jeg manglede.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anne Seerup
15 mins

agree  xxxlone: skizofreniform (skizotypal) lidelse samt delusional disorder),
2 hrs

agree  Suzanne Blangsted
3 hrs

agree  Mads Grøftehauge: Ja, der er jo en grund til at jeg normalt holder mig fra medicinsk oversættelse...
23 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
urealistisk


Explanation:
www.auh.dk/cl_psych/dk/TERM-uptodate-dk.pdf

dette kan også bruges

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2808