KudoZ home » English to Danish » Photography/Imaging (& Graphic Arts)

lens shift

Danish translation: lens shift


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lens shift
Danish translation:lens shift
Entered by: Barbara Østergaard

09:21 Dec 10, 2004
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Photography/Imaging (& Graphic Arts) / Projektor
English term or phrase: lens shift
Som overskrift: "Adjusting the lens shift". Funktionen anvendes til at justere placeringen af et billede, der projiceres op på en skærm. Min første tanke var billedflytning, men jeg har ikke helt overbevist mig selv...
Barbara Østergaard
Denmark
lens shift
Explanation:
Spørgsmålet er, om det overhovedet skal oversættes. En Google-søgning på 'lens shift + og' giver mange søgeresultater, både med og uden bindestreg. Nedenstående link er blot et eksempel:

... Der er indbygget motoriseret lens-shift. Det giver mulighed for at stille projektoren
meget skråt og indstille billede både vandret og lodret, så billede ...
www.calamus.dk/produkter_nec_gt1150.html - 26k - Resultado Suplementario - En caché - Páginas similares

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 59 mins (2004-12-10 12:21:19 GMT)
--------------------------------------------------

Har du set følgende forklaring?

Objektiver med lens shift
Seks ud af de otte testede videoprojektorer er konstrueret sådan, at de sender billedet skråt opad i en fast vinkel. Det betyder, at man eksempelvis kan have projektoren stående på et bord og lyse op på en hvid væg. Alternetivet ville være at vippe projektoren opad, men så bliver billedet trapezformet. Og selv om dette kan korrigeres med den såkaldte \"digital keystone\", så vil det altid medføre et vist kvalitetstab..
Den optiske korrektion kaldes for \"lens shift\", fordi objektivet er flyttet en lille smule i forhold til projektorens billedelement.
De to sidste projektorer, dvs. Hitachis og Sanyos, er også udstyret med lens shift, men her kan den justeres op/ned og til siderne, hvilket gør opstillingen langt lettere og mere fleksibel. Fordelen er især stor, hvis projektoren skal stå bag publikum, for så har man som regel brug for lens shift nedad i stedet for opad.
De fleste af objektiverne er dog så vidvinklede, at projektoren nødvendigvis må stå foran publikum.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid=...
Selected response from:

Rikke Lyksbo
Grading comment
Du har ret - tusind tak - også til jer andre.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1lens shift
Rikke Lyksbo
3 +1forskydning af linse
Dan Schioenning Larsen


Discussion entries: 4





  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
lens shift


Explanation:
Spørgsmålet er, om det overhovedet skal oversættes. En Google-søgning på 'lens shift + og' giver mange søgeresultater, både med og uden bindestreg. Nedenstående link er blot et eksempel:

... Der er indbygget motoriseret lens-shift. Det giver mulighed for at stille projektoren
meget skråt og indstille billede både vandret og lodret, så billede ...
www.calamus.dk/produkter_nec_gt1150.html - 26k - Resultado Suplementario - En caché - Páginas similares

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 59 mins (2004-12-10 12:21:19 GMT)
--------------------------------------------------

Har du set følgende forklaring?

Objektiver med lens shift
Seks ud af de otte testede videoprojektorer er konstrueret sådan, at de sender billedet skråt opad i en fast vinkel. Det betyder, at man eksempelvis kan have projektoren stående på et bord og lyse op på en hvid væg. Alternetivet ville være at vippe projektoren opad, men så bliver billedet trapezformet. Og selv om dette kan korrigeres med den såkaldte \"digital keystone\", så vil det altid medføre et vist kvalitetstab..
Den optiske korrektion kaldes for \"lens shift\", fordi objektivet er flyttet en lille smule i forhold til projektorens billedelement.
De to sidste projektorer, dvs. Hitachis og Sanyos, er også udstyret med lens shift, men her kan den justeres op/ned og til siderne, hvilket gør opstillingen langt lettere og mere fleksibel. Fordelen er især stor, hvis projektoren skal stå bag publikum, for så har man som regel brug for lens shift nedad i stedet for opad.
De fleste af objektiverne er dog så vidvinklede, at projektoren nødvendigvis må stå foran publikum.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid=...

Rikke Lyksbo
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Du har ret - tusind tak - også til jer andre.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NetLynx: Enten dette eller mit forslag til oversættelse nedenfor.
13 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
forskydning af linse


Explanation:
bare et forslag

Dan Schioenning Larsen
Romania
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NetLynx: Jeg ville sige 'linseforskydning' som den danske oversættelse; det er måske første gang, det oversættes til dansk. Jeg anser det for den bedste fordanskning.
10 hrs
  -> Tak. Det ser dog ud til at Barbara valgte den engelske term...