KudoZ home » English to Danish » Science

the strong force and the weak force

Danish translation: de stærke og svage kernekræfter


15:39 Jun 3, 2002
English to Danish translations [PRO]
Science / cosmology
English term or phrase: the strong force and the weak force
At present there is a theory that sems to unify three out of the four fundamntal forces-electromagnetism, the strong force, and the weak force. Gravity, however, remains unaccounted for.
Jens-Ancher Sonne
Danish translation:de stærke og svage kernekræfter
Explanation:
Jeg synes at Kernekraft virker mere neutralt end Atomkraft.

Det var osse det udtryk der kom op på lystavlen da jeg konsulterede en fysikstuderende.

Men det er måske en smagssag.
Selected response from:

Mads Grøftehauge
Grading comment
Et godt svar. Tak for hjælpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2de stærke og svage kernekræfter
Mads Grøftehauge
4stærk og svag atomkraft
Allround


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stærk og svag atomkraft


Explanation:
Den moderne fysik anerkender fire fundamentale former for energi: stærk og svag atomkraft, tyngdekraft og elektromagnetisme. Den stærke atomkraft holder atomernes kerner sammen, men virker kun over afstande svarende til atomkernernes størrelse, omkring en billiontedel millimeter. Den svage atomkraft, som styrer solens forbrænding og radioaktivt henfald, er af endnu ringere udstrækning og omtrent hundredtusinde gange svagere. Tyngdekraften er den mest beskedne energi, den er astronomisk svag selv i forhold til den svage atomkraft, men den har til gengæld ubegrænset rækkevidde. Det er tyngdekraften, som styrer himmellegemernes langsomme dans, holder jorden fast i sin bane omkring solen og månen i sin bane omkring jorden. Men det er elektromagnetismens skyld, at vi kan se solen, månen og vore øvrige omgivelser, for lys er elektromagnetisk stråling. Elektromagnetismen er den mest alsidige af de fire fundamentale naturkræfter. Den holder sammen på atomer og molekyler og har betydning for så godt som alle kemiske og biologiske processer. Uden den kunne livet ikke eksistere. Det er derfor ikke overraskende, at mange forsøg på at definere pyramideenergien beskriver denne som et elektromagnetisk fænomen.


    Reference: http://www.skeptica.dk/pyra_bogen/07_Kapitel%2007.htm
Allround
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 236

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
de stærke og svage kernekræfter


Explanation:
Jeg synes at Kernekraft virker mere neutralt end Atomkraft.

Det var osse det udtryk der kom op på lystavlen da jeg konsulterede en fysikstuderende.

Men det er måske en smagssag.


    Reference: http://www.sdu.dk/Nat/fak/rapporter/foredrag/fysik.html
    Reference: http://sandkassen.rungsted-gym.dk/ot/3FYRejse/partstan.html
Mads Grøftehauge
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 378
Grading comment
Et godt svar. Tak for hjælpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dorte Scheeler
8 hrs

agree  Michael Tettinek
13 hrs