KudoZ home » English to Danish » Ships, Sailing, Maritime

slipping costs

Danish translation: beddingsomkostninger


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:slipping costs
Danish translation:beddingsomkostninger
Entered by: xxxF Schultze

18:45 Jun 29, 2007
English to Danish translations [PRO]
Bus/Financial - Ships, Sailing, Maritime
English term or phrase: slipping costs
In list of cost items for a ship or vessel of some kind:
demurrage, slipping costs, harbour costs, ....
xxxF Schultze
United States
ophalingsomkostninger/gebyr for benyttelse af slæbested
Explanation:
Her i Tyskland bruger man begreber som fx "Slipwagen" og "Slipanlage" etc. om ophaling af både via en slags rampe - se også nedenstående link vedr. "slipway".

Jeg er ikke sikker mht. det danske udtryk i din kontekst. I forbindelse med mindre både taler man om ophalerramper/slæbesteder, muligvis kalder værfter osv. det noget andet (stabel?), når der er tale om større skibe. Men i det mindste har du lidt at bygge videre på...


http://www.silkeborg-sejlklub.dk/omraade/slaebest-indelukket...
http://www.kalovigbaadelaug.dk/dk/vaerft.html
Selected response from:

Susanne Rosenberg
Germany
Grading comment
Tak Susanne og Blangsted. Jeg tænkte selv på at det havde med en bedding at gøre, og jeres forslag har bekræftet mig deri. "Slip" eller "slipway" er en bedding har jeg nu fået bekræftet.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bådpladsSuzanne Blangsted
2ophalingsomkostninger/gebyr for benyttelse af slæbested
Susanne Rosenberg


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bådplads


Explanation:
www.kas.dk/prisliste.pdf


Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

1 day16 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
ophalingsomkostninger/gebyr for benyttelse af slæbested


Explanation:
Her i Tyskland bruger man begreber som fx "Slipwagen" og "Slipanlage" etc. om ophaling af både via en slags rampe - se også nedenstående link vedr. "slipway".

Jeg er ikke sikker mht. det danske udtryk i din kontekst. I forbindelse med mindre både taler man om ophalerramper/slæbesteder, muligvis kalder værfter osv. det noget andet (stabel?), når der er tale om større skibe. Men i det mindste har du lidt at bygge videre på...


http://www.silkeborg-sejlklub.dk/omraade/slaebest-indelukket...
http://www.kalovigbaadelaug.dk/dk/vaerft.html


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Slipway
    www.sejlerens.dk/havneinfo.asp?HavneID=6641 (nederste afsnit)
Susanne Rosenberg
Germany
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak Susanne og Blangsted. Jeg tænkte selv på at det havde med en bedding at gøre, og jeres forslag har bekræftet mig deri. "Slip" eller "slipway" er en bedding har jeg nu fået bekræftet.