KudoZ home » English to Danish » Slang

big shot

Danish translation: en stor kanon


22:12 Mar 31, 2008
English to Danish translations [PRO]
Slang / youth language
English term or phrase: big shot
Hi. I'd like to know what is Danish slang for "big shot"?

big shot
n. Slang
An important or influential person.

Please let me know. Thank you.
xxxhotshot2000
Danish translation:en stor kanon
Explanation:
If you are looking for slang then I believe this is a good one.

It could actually be used almost literally but you will also hear it in recent rap songs in Denmark.
Selected response from:

Derringdo
Denmark
Grading comment
thank you.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4en stor kanonDerringdo
4dødtjekket
Hanne Rask Sonderborg
4supremoSuzanne Blangsted
3pamper
valhalla55


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pamper


Explanation:
or "bengnaver"

valhalla55
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Christine Andersen: ikke nødvendigvis - jeg har altid opfattet 'big shot' som i den positive halvdel af skalaen. Man beundrer en 'big shot', og ikke altid modvilligt, selv om nogle har en vis autoritet.
7 hrs

neutral  Eva Harbo Andersen: Jeg opfatter også 'big shot' som et positivt udtryk. Pamper/bengnaver er derimod negativt.
8 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
supremo


Explanation:
her er et eksempel.
http://www.onlineordbog.dk/wordnet/da/f0/supremo.php

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
en stor kanon


Explanation:
If you are looking for slang then I believe this is a good one.

It could actually be used almost literally but you will also hear it in recent rap songs in Denmark.

Derringdo
Denmark
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
thank you.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Harbo Andersen
6 hrs
  -> Tak

agree  Jeanette Brammer
9 hrs
  -> Tak

agree  Diarmuid Kennan
10 hrs
  -> Tak

agree  Rikke Lyksbo
15 hrs
  -> Tak

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dødtjekket


Explanation:
Bare så sejt manner!

Example sentence(s):
  • Succes også pga. den opnåede rutine i tegneprogrammet; pga den professionelle stil med at være dødtjekket, samt at erfare at det er skønt at være sin egen herre.

    Reference: http://tendens.net/isimaven/Vi%20lever%20stadig
Hanne Rask Sonderborg
Native speaker of: Native in DanishDanish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jeanette Brammer: Man kan sagtens være tjekket uden at være en stor kanon. Hvem siger, det skal være ungdomsslang? Vi andre vil da stadig sige fx "han er en stor kanon inden for byggebranchen".
9 hrs
  -> Ja, men "stor kanon" var ungdomsslang for 40-50 år siden. Jeg tror der er brug for et nyere udtryk.

neutral  Derringdo: Jeg mener at "stor kanon" ligesom for eksempel "bandit" har fået en renæssance. En del af ironien i udtrykket bliver netop, at det har været brugt for længe siden.
15 hrs
  -> Jeanette siger: "Hvem siger, det skal være ungdomsslang?" Det gør spørgeren ved at specificere "youth language". Selvom stor kanon forekommer i en rap sang er det stadig et udtryk der var nyt i 60erne og har været brugt lige siden af den ældre generation.