KudoZ home » English to Danish » Tech/Engineering

thread whirling

Danish translation: entandsfræsning


22:37 May 29, 2002
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: thread whirling
This is an accesory to a CNC lathe. An example of the context:

Thread whirling is a fast and accurate method of producing a variety of different threads.

I know thread is (can be) "gevind" - but whirling in that context?
Peter Erfurt
Denmark
Danish translation:entandsfræsning
Explanation:
Eurodicautom angiver to termer, hvoraf dette er den anden.
Forklaring i Eurodicautom:
Fræsning med enkelttandsfræser,specielt til gevindfremstilling

Jeg håber, dette er en hjælp.
Selected response from:

ush
Denmark
Grading comment
Tak for det. Det er lige det, det er :-)
SJovt nok har jeg tidligere søgt i Eurodicterm, uden at få hits.

Tak for hjælpen!

Peter
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4højhastighedsfræsning
Barbara Østergaard
4entandsfræsning
ush
4gevindhvirvling
ush


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gevindhvirvling


Explanation:
Explanation from Eurodicautom: Fremstilling af gevind ved modløbs-og medløbsfræsning.Ved udvendigt gevind roterer fræseren excentrisk med høj hastighed,og emnet roterer langsomt(rotationstilspænding).Ved indvendigt gevind roterer værktøjet excentrisk i boringen.Aksialtilspænding af fræseren svarer til gevindets stigning


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
ush
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in pair: 58

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
entandsfræsning


Explanation:
Eurodicautom angiver to termer, hvoraf dette er den anden.
Forklaring i Eurodicautom:
Fræsning med enkelttandsfræser,specielt til gevindfremstilling

Jeg håber, dette er en hjælp.


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
ush
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in pair: 58
Grading comment
Tak for det. Det er lige det, det er :-)
SJovt nok har jeg tidligere søgt i Eurodicterm, uden at få hits.

Tak for hjælpen!

Peter

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
højhastighedsfræsning


Explanation:
Det er vist det, man kalder højhastighedsfræsning...


    Reference: http://www.production-machining.com/articles/0102tb1.html
    Reference: http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&q=h%F8...
Barbara Østergaard
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 356