KudoZ home » English to Danish » Tech/Engineering

interleaving

Danish translation: interleaving = omnummerering af en computer disks sektorer


14:05 Jun 4, 2002
English to Danish translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: interleaving
An interleaving execution
Daniel Nielsen
Danish translation:interleaving = omnummerering af en computer disks sektorer
Explanation:
Ordet interleaving oversættes typisk ikke til dansk i danske lærebøger om computere/data - det engelske ord interleaving bruges som det også er tilfældet med en del andre termer indenfor IT.

Når en sektor på en disk læses overføres den typisk til en buffer og derefter til memoryen med DMA. Denne overførsel kan godt tage noget tid. Hvis der derfor skal læses flere sektorer lige efter hinanden, kan der derfor kune læses en sektor per rotation. Når f.eks. sektor 1 er læst, overføres den til memoryen, når dette er sket er hovedet måske placeret midt i sektor 3 på disken, og der må derfor ventes til sektor 2 kommer forbi hovedet næste gang. Til at speede denne operation op, kan sektorerne omnummereres på en sådan måde, at når sektor 1 er læst og overført vil hovedet være placeret lige før sektor 2. Denne omnummerering af sektorerne betegnes Interleaving.
Selected response from:

John Norgaard
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3interleaving = omnummerering af en computer disks sektorerJohn Norgaard
5simultan behandlingxxxlone


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
simultan behandling


Explanation:
depending on the context. This term could be used for computer/data, etc.

Good luck!


    Eurodicautum
xxxlone
Canada
Native speaker of: Danish
PRO pts in pair: 933

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
interleaving = omnummerering af en computer disks sektorer


Explanation:
Ordet interleaving oversættes typisk ikke til dansk i danske lærebøger om computere/data - det engelske ord interleaving bruges som det også er tilfældet med en del andre termer indenfor IT.

Når en sektor på en disk læses overføres den typisk til en buffer og derefter til memoryen med DMA. Denne overførsel kan godt tage noget tid. Hvis der derfor skal læses flere sektorer lige efter hinanden, kan der derfor kune læses en sektor per rotation. Når f.eks. sektor 1 er læst, overføres den til memoryen, når dette er sket er hovedet måske placeret midt i sektor 3 på disken, og der må derfor ventes til sektor 2 kommer forbi hovedet næste gang. Til at speede denne operation op, kan sektorerne omnummereres på en sådan måde, at når sektor 1 er læst og overført vil hovedet være placeret lige før sektor 2. Denne omnummerering af sektorerne betegnes Interleaving.


    Computerarkitektur - Stig Jensen
John Norgaard
Native speaker of: Native in DanishDanish
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lisbeth Mejer: Enig - jeg ville lade det stå på engelsk
1 hr

agree  Dorte Scheeler
6 days

agree  Suzanne Blangsted
6 days