KudoZ home » English to Danish » Transport / Transportation / Shipping

(shipping) controller

Danish translation: controller


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:(shipping) controller
Danish translation:controller
Entered by: Lingua Danica

07:27 Nov 1, 2006
English to Danish translations [PRO]
Bus/Financial - Transport / Transportation / Shipping
English term or phrase: (shipping) controller
Jeg har set at man på dansk taler om en "shipping controller", men er der en bedre dansk betegnelse for en sådan person som arbejder hos en speditør/befragter?
xxxF Schultze
United States
controller
Explanation:
Controller har vundet indpas i det danske sprog. Flere brancher har controllere. Stillingsannoncer m.v. anvender betegnelsen controller, se fx www.stepstone.dk eller www.jobindex.dk
Der er også et site, der hedder www.controllerforum.dk

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2006-11-01 21:27:27 GMT)
--------------------------------------------------

Controller er det generelle danske ord.
Specifikt inden for shipping, kan man uddanne sig til shippingmedarbejder. Shippingmedarbejderen planlægger transport af varer og gods på skibe, sørger for papirarbejde med fragtbreve og toldpapirer m.m.
se http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-shippingmedarb...
eller Danmarks skibsmæglerforening
http://www.shipbrokers.dk/
Selected response from:

Lingua Danica
Denmark
Grading comment
Tak til jer begge.
Shippingmedarbejder er nok den mest gængse betegnelse her.
I gamle dage kaldtes det med et fint ord "shippingman(d)".
Når man taler om en "controller" på dansk, menes vel for det meste hvad vi kaldte økonomi/regnskabschef i gamle dage.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1controllerLingua Danica
4kontrollantSuzanne Blangsted


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kontrollant


Explanation:
controller oversættes i ordbogen.com til kontrollant. Det er vel det mest danske ord man kan finde.

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
controller


Explanation:
Controller har vundet indpas i det danske sprog. Flere brancher har controllere. Stillingsannoncer m.v. anvender betegnelsen controller, se fx www.stepstone.dk eller www.jobindex.dk
Der er også et site, der hedder www.controllerforum.dk

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2006-11-01 21:27:27 GMT)
--------------------------------------------------

Controller er det generelle danske ord.
Specifikt inden for shipping, kan man uddanne sig til shippingmedarbejder. Shippingmedarbejderen planlægger transport af varer og gods på skibe, sørger for papirarbejde med fragtbreve og toldpapirer m.m.
se http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-shippingmedarb...
eller Danmarks skibsmæglerforening
http://www.shipbrokers.dk/



    Reference: http://www.controllerforum.dk
    Reference: http://www.stepstone.dk
Lingua Danica
Denmark
Works in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak til jer begge.
Shippingmedarbejder er nok den mest gængse betegnelse her.
I gamle dage kaldtes det med et fint ord "shippingman(d)".
Når man taler om en "controller" på dansk, menes vel for det meste hvad vi kaldte økonomi/regnskabschef i gamle dage.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NetLynx: Enig, men for en ordens skyld: Ved du, om det er lig med en eksisterende, DANSK stillingsbetegnelse?
2 hrs
  -> Tak. Der er ikke en éntydig mere danskklingende betegnelse. Controller er nu lige så dansk som marketing, HR, steward. En funktion med kontrol og opfølgning af bestemte ansvarsområder. fx budgetkontrol og -opfølgning.