KudoZ home » English to Dutch » Accounting

accounting policy

Dutch translation: grondslagen voor de verslaglegging


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:accounting policy
Dutch translation:grondslagen voor de verslaglegging
Entered by: TT&V

15:17 Apr 7, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Accounting
English term or phrase: accounting policy
In order to determine in early stage the major changes, we would require the detailed accounting policies of the local companies.

Verslagleggingsregels, accountancy beleid, boekhoudkundig beleid? Iemand een goede wellicht standaard term?
TT&V
grondslagen voor de verslaglegging
Explanation:
in de jaarstukken van bijvoorbeeld Heineken worden het kortweg de "grondslagen" genoemd, maar hier zou ik er wel bij vermelden waarvoor het precies de grondslagen zijn.
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
txs
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3grondslagen van administratieve verantwoording en verslaglegging
Albert Stufkens
4grondslagen voor de verslaglegging
Ron Willems
3 +1grondslagen voor financiële verslaggevingErik Boers
4 -1accounting beleid
Kitty Brussaard


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
accounting policies
grondslagen voor de verslaglegging


Explanation:
in de jaarstukken van bijvoorbeeld Heineken worden het kortweg de "grondslagen" genoemd, maar hier zou ik er wel bij vermelden waarvoor het precies de grondslagen zijn.

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 36
Grading comment
txs

5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
grondslagen van administratieve verantwoording en verslaglegging


Explanation:
Zie Terminologie Financieel Management

Albert Stufkens
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 19

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
5 mins

agree  Yolanda Carati
11 mins

agree  Lianne van de Ven: Boekhoudbeleid is dus lekentaal....!? (en taalverarming...)
31 mins

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
grondslagen voor financiële verslaggeving


Explanation:
http://www.xbrl.name/English/English-Dutch/IFRS-XBRL-Taxonom...

Geeft behoorlijk wat Google-treffers (ruim 18.000).

Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems: dat is inderdaad een indrukwekkend aantal voor een onderwerp zoals dit... blijkbaar de standaardaanduiding (verslaggeving i.p.v. verslaglegging)
2 hrs
  -> Bedankt, Ron! Grondslagen voor financiële verslaglegging levert ook een mooie 1040 treffers op, hoor.

56 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
accounting beleid


Explanation:
Komt weliswaar niet zo vaak voor op Google als sommige van de andere vertalingen, maar wel op een aantal 'respectabele' sites.

PS. Hoe je dit in de gegeven zin moet inpassen (meervoudsvorm!) zie ik zo gauw even niet. Misschhien: "(...) is een gedetailleerd overzicht vereist van het accounting beleid van de ....." Of: (...) dienen we te beschikken over een gedetailleerd overzicht van het accounting beleid van de ...."

... belangrijke beoordelingsgebieden of belangrijk accounting beleid; ... alternatief accounting beleid en aanpak zoals tussen de externe accountants en de ...
www.ahold.com/page/3941.aspx

... bij accountantskantoren heeft het bestuur tegenwoordig meer machtsmiddelen om de accountant mee te krijgen in zijn agressieve accounting-beleid. ...
www.minfin.nl/nl/actueel/nieuwsberichten,2002/11/02_253adoc...


Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jan Willem van Dormolen: In dit verband is 'accounting' een anglicisme, en bovendien zou dit aan elkaar geschreven moeten worden. Overigens vind ik 'beleid' wel duidelijker dan 'grondslagen' (al schijnt dat het correct jargon te zijn).
14 hrs
  -> Ik begrijp je bezwaren Jan Willem! Toch is gebruik 'accounting' in NL volledig acceptabel (cf. Google hits for NL) en wordt 'accounting beleid' meestal los geschreven (cf. Google).