KudoZ home » English to Dutch » Advertising / Public Relations

prompted - unprompted

Dutch translation: geholpen - spontaan


18:46 Mar 30, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Advertising / Public Relations
English term or phrase: prompted - unprompted
In een enquête:

prompted brands
unprompted brands

Als ik het goed heb zijn 'unprompted brands' merken waar de ondervraagde spontaan mee aankomt en zijn 'prompted brands' merken die ze herkennen nadat er specifiek naar gevraagd is 'Kent u ook merk X?' Is dat juist en wat zijn hier de juiste termen voor in het Nederlands?

Bedankt
Ellemiek
Ellemiek Drucker
Dutch translation:geholpen - spontaan
Explanation:
ik ken het alleen in de combinatie met naamsbekendheid, dus
geholpen naamsbekendheid (wanneer je een rijtje opnoemt van merken) en de spontane naamsbekendheid (wanneer de ondervraagde iets 'spontaan' moet opdreunen)

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2004-03-30 19:12:00 GMT)
--------------------------------------------------

dus de termen zouden worden:
merken met een hoge geholpen naamsbekendheid &
merken met een hoge spontane naamsbekendheid
Selected response from:

neilgouw
Netherlands
Grading comment
Bedankt Neil :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2geholpen - spontaan
neilgouw
3na enige aansporing - zonder aansporing
11thmuse


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
geholpen - spontaan


Explanation:
ik ken het alleen in de combinatie met naamsbekendheid, dus
geholpen naamsbekendheid (wanneer je een rijtje opnoemt van merken) en de spontane naamsbekendheid (wanneer de ondervraagde iets 'spontaan' moet opdreunen)

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2004-03-30 19:12:00 GMT)
--------------------------------------------------

dus de termen zouden worden:
merken met een hoge geholpen naamsbekendheid &
merken met een hoge spontane naamsbekendheid

neilgouw
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Bedankt Neil :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katleen Burm: Als het om merken gaat, zou ik 'spontane merkherkenning' en 'geholpen merkherkenning' gebruiken (Google).
13 hrs
  -> bedankt nog! merkherkenning is inderdaad mooi!

agree  Els Immegeers: spontane merkbekendheid & geholpen merkbekenheid: http://www.i-gov.be/nl/seminar.html
13 hrs
  -> ook bedankt! =)

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
na enige aansporing - zonder aansporing


Explanation:
Merkbekendheid had geen aansporing nodig ....
Na enige aansporing kende men het merk

11thmuse
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8