KudoZ home » English to Dutch » Architecture

state room

Dutch translation: statievertrekken


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:state rooms
Dutch translation:statievertrekken
Entered by: Saskia Steur

08:15 Apr 1, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Architecture / architecture
English term or phrase: state room
The state rooms where the works of art were displayed and visiors could be entertained in style...

het gaat om de omschrijving van een Engels landgoed uit de achttiende eeuw - staatsiezaal is wat ik heb gevonden, maar ik heb daar geen lekker gevoel bij. Bestaat er een ander woord?
Saskia Steur
staatsievertrek of staatsiezaal
Explanation:
Staatsievertrek ben ik met name
in de meervoudsvorm tegengekomen,
staatsiezaal in specifiekere zin;
salon (kleiner dan een staatsiezaal) zou in het Engels eerder
drawing room genoemd worden
Selected response from:

peter van nieuwkoop
Grading comment
Allemaal bedankt. Het wordt statievertrekken, juist omdat het meervoud in de brontekst genoemd worden, groeten, Saskia
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1staatsiekamer of staatsiezaal
Jacqueline van der Spek
4staatsievertrek of staatsiezaalpeter van nieuwkoop
4salonsAnnelies Vonk
3ontvangstzalen
Antoinette vH
2pronkkamer, pronkzaal, toonzaal, toonkamer, schouwkamer
Henk Peelen


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ontvangstzalen


Explanation:
oorsp gebruikt voor ontvangst van gasten.
ideetje?

Antoinette vH
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
staatsiekamer of staatsiezaal


Explanation:
IMHO noemen ze dat zo in musea, dacht ik.
Niet veel hits op Google, echter, 6 voor ieder.

Anders misschien officiële ontvangstkamer?

HTH,
Jacqueline


Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  joeky janusch: van dale geeft ook staatsiezaal
1 hr
  -> dank je wel!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
salons


Explanation:
Geeft voor mijn gevoel de juiste sfeer weer.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-01 09:55:09 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.weesp.org/wn/2001/1126jack.htm

Annelies Vonk
Netherlands

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
pronkkamer, pronkzaal, toonzaal, toonkamer, schouwkamer


Explanation:
misschien?

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jacqueline van der Spek: pronkkamer = best room, toonkamer = show room
5 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
staatsievertrek of staatsiezaal


Explanation:
Staatsievertrek ben ik met name
in de meervoudsvorm tegengekomen,
staatsiezaal in specifiekere zin;
salon (kleiner dan een staatsiezaal) zou in het Engels eerder
drawing room genoemd worden

peter van nieuwkoop
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Allemaal bedankt. Het wordt statievertrekken, juist omdat het meervoud in de brontekst genoemd worden, groeten, Saskia