KudoZ home » English to Dutch » Art, Arts & Crafts, Painting

Rag rolling

Dutch translation: doek rollen of wikkelen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Rag rolling
Dutch translation:doek rollen of wikkelen
Entered by: René de Veer

19:51 Mar 12, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Art, Arts & Crafts, Painting
English term or phrase: Rag rolling
A traditional way of creating a mottled paint effect on furniture, panelling and walls is to roll the surface with rags before the finish dries.

Wat is de vakterm in het Nederlands?
René de Veer
Belgium
wikkelen of rollen
Explanation:
Please see below website and click on 'andere deptechnieken' and then 'katoenen lap'. If 'wikkelen' seems to incomplete, I suggest 'wikkelen of rollen met een lap'. See also quote below.
Selected response from:

Suzanne Jansen
United Kingdom
Grading comment
Precies waar het om gaat. Jammer dat er geen veel voorkomende term is. Ik vertaal het met "rollende deptechniek" Maar gewoon "doek rollen" kan ook.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4wikkelen of rollenSuzanne Jansen
3lazuurtechniek, sluieren of glaceren
Kitty Brussaard
3lap door de natte ondergrond rollen
Lianne van de Ven


Discussion entries: 1





  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rag rolling
lap door de natte ondergrond rollen


Explanation:
Ik heb rondgezocht onder wandafwerkingstechnieken en verfrollers maar kan helemaal niks vinden. Hier in VS heb je behalve het "lap door een natte ondergrond rollen" tegenwoordig ook speciale verfrollers voor deze techniek (lang niet zo goed overigens). Er zijn allerlei technieken met de lap, zoals ook "deppen met een gekreukte lap." Eea beschreven in de pdf voor het schilderen van decors.


    Reference: http://www.kleurenvisie.nl/db/upload/documents/Schilderen_va...
Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Bedankt Lianne, voor de info en de pdf.


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rag rolling
wikkelen of rollen


Explanation:
Please see below website and click on 'andere deptechnieken' and then 'katoenen lap'. If 'wikkelen' seems to incomplete, I suggest 'wikkelen of rollen met een lap'. See also quote below.

Example sentence(s):
  • In de nog natte laag wikkel (rollen) je met een verfrommelde pluisvrije doek kris kras over het oppervlak heen (dus niet draaien of vegen).

    Reference: http://www.decoratief.nl/DecoABC.htm
    Reference: http://www.decoratief.nl/DecoABC/plaatjes/anderedeptechnieke...
Suzanne Jansen
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Precies waar het om gaat. Jammer dat er geen veel voorkomende term is. Ik vertaal het met "rollende deptechniek" Maar gewoon "doek rollen" kan ook.

14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rag rolling
lazuurtechniek, sluieren of glaceren


Explanation:
"Glaceren / Sluieren / Lazuurtechniek is een vorm van wandafwerking waarbij een of meerdere transparante kleurlagen boven of door elkaar worden aangebracht. Door de transparantie wisselen de verschillende kleuren elkaar af. De werking van licht en schaduw zorgt voor een speciaal effect. (...)
De techniek komt sterk overeen met de welbekende aquareltechniek. De verf wordt “nat in nat” aangebracht met een kwast, roller, spons of middels wikkeltechniek. Dit geeft veel ruimte voor de creativiteit van de verwerker."


--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2008-03-13 13:23:32 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Inderdaad, de door jou gezochte (vak)term lijkt te moeten zijn: wikkelen of rollen, evt. geformuleerd als wikkel- of roltechniek. Met behulp van deze techniek wordt het 'mottled paint effect' gecreëerd (= sluieren, lazuren, glaceren).


    Reference: http://www.allesduurzaam.nl/woonideeen/technieken/
Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Bedankt Kitty, maar dan gebruik ik liever het wikkelen of rollen