KudoZ home » English to Dutch » Art/Literary

the id

Dutch translation: het id


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:the id
Dutch translation:het id
Entered by: GertV

08:59 Mar 2, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
Art/Literary
English term or phrase: the id
a nutty little corner of the world where the id runs wild and the ...
jeroen
het id
Explanation:
je kan 'id' in het Nederlands laten staan. Het verwijst naar het 'onderbewuste', als tegengestelde van het bewuste 'ego'.

Term uit de psychologie

Bron: Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal
Selected response from:

GertV
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3(oer)driften
Antoinette Verburg
4 +4het id
GertV


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
het id


Explanation:
je kan 'id' in het Nederlands laten staan. Het verwijst naar het 'onderbewuste', als tegengestelde van het bewuste 'ego'.

Term uit de psychologie

Bron: Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal

GertV
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 250

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Davorka Grgic
2 mins
  -> Bedankt!

agree  Sven Petersson
6 mins
  -> Bedankt!

agree  Karel Theys
4 hrs
  -> Bedankt!

agree  Hristina: het Id - Siegmund Freud
3 days16 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
(oer)driften


Explanation:
Het eerste antwoord is beslist juist, maar ik denk dat het woord 'id' nét wat meer bekend is bij engelstaligen dan bij nederlandstaligen. Omdat de context hier niet psychologie is, maar 'Art/Literary' denk ik dat een term als 'driften' of 'oerdriften' (zie link 2) dan duidelijker is.

'The Id: As the baby emerges from the womb into the reality of life, he wants only to eat, drink, urinate, defecate, be warm, and gain sexual pleasure. These urges are the demands of the id, the most primitive motivational force' (zie link 1)

'Persoonlijkheid bestaat uit
Id(es): oerdriften
Ego (ich): gedragsregels (sublimeren: driften omzetten naar aanvaardbaar gedrag)
Superego (überich): geweten'
(zie link 2)



    Reference: http://www.victorianweb.org/victorian/science/freud/Division...
    Reference: http://www.samenvattingen.nl/search/open/5447645/
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1276

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Josephina Kooijman: waarschijnlijk is es, ich en uberich bekender in Nederland dan de engelse equivalenten
1 hr

agree  Tina Vonhof
1 hr

agree  joeky janusch
20 hrs