KudoZ home » English to Dutch » Art/Literary

the secret of joy is to lovesomething infinite

Dutch translation: het geheim van de vreugde bestaat erin iets oneindig lief te hebben


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:the secret of joy is to lovesomething infinite
Dutch translation:het geheim van de vreugde bestaat erin iets oneindig lief te hebben
Entered by: Jos Essers

21:25 May 13, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
Art/Literary
English term or phrase: the secret of joy is to lovesomething infinite
spreekwoordelijk gezegde op zn engels, maar wat is hiervan de betekenis in het Nederlands?
thomas fedorus
het geheim van de vreugde bestaat erin iets oneindig lief te hebben
Explanation:
zo zou ik het vertalen...

Succes,

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
Beste Serge,

Bedankt voor de goede uitleg en vertaling van deze spreuk. Het heeft me enorm geholpen.

Vriendelijk groet,

T.A. Fedorus
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5het geheim van de vreugde is het liefhebben van iets oneindigs
Antoinette Verburg
4het geheim van de vreugde bestaat erin iets oneindig lief te hebbenSerge L


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
het geheim van de vreugde bestaat erin iets oneindig lief te hebben


Explanation:
zo zou ik het vertalen...

Succes,

Serge L.


    ervaring
Serge L
PRO pts in pair: 392
Grading comment
Beste Serge,

Bedankt voor de goede uitleg en vertaling van deze spreuk. Het heeft me enorm geholpen.

Vriendelijk groet,

T.A. Fedorus

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
het geheim van de vreugde is het liefhebben van iets oneindigs


Explanation:
Dit lijkt op het eerste gezicht veel op het 1e antwoord, maar de 's' van 'oneindigs' maakt het toch wezenlijk verschillend, omdat in mijn interpretatie het OBJECT van de liefde oneindig is (in plaats van de liefde zelf).

'The secret of joy is to love something infinite' is een uitspraak die aan Spinoza wordt toegeschreven (zie ref. 1)

Met 'something infinite' wordt in dit geval God bedoeld. Zie bijv. : 'Spinoza (...) eindigt zijn werk met de mens te wijzen op het hoogste geluk dat de geestelijke liefde tot God brengt.' (ref. 2)


    Reference: http://www.geocities.com/fishphinder/quotes.html
    Reference: http://www.koopman.demon.nl/body_uitleg_spinoza.html
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1276

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
41 mins

agree  vixen
3 hrs

agree  joeky janusch
4 hrs

agree  GertV
6 hrs

agree  Henk Peelen
10 hrs