KudoZ home » English to Dutch » Art/Literary

sunk

Dutch translation: transparant geworden


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sunk
Dutch translation:transparant geworden
Entered by: Guus Visser

13:21 Jul 9, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary / olieverfschilderijen
English term or phrase: sunk
Paintings which have 'sunk' should be oiled out for a more stable result.
Referentie: Oiling out is the application of an oil medium to a painting which has sunk, or lost its oil to the layer underneath.

Betreft een tekst over benodigdheden voor kunstschilders (verf, mediums, enz.)
Jacques Wolse
transparant geworden
Explanation:
Ook kan op oude schilderijen wel worden gezien dat olieverf in de loop der tijd transparanter wordt, soms zal daardoor een onderliggende tekening gaan doorschemeren.

Dit samen met:

Donkere verf bevat relatief meer olie dan lichte verf .

Doordat de olie in de ondergrond doordringt worden de kleuren minder sprekend en het schilderij transparanter.
Selected response from:

Guus Visser
Netherlands
Grading comment
bedankt!

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1achteruitgaan
Marjon
4transparant geworden
Guus Visser


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
achteruitgaan


Explanation:
zou een optie kunnen zijn.

Succes ermee

Marjon
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  GWK
44 mins
  -> bedankt!

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
transparant geworden


Explanation:
Ook kan op oude schilderijen wel worden gezien dat olieverf in de loop der tijd transparanter wordt, soms zal daardoor een onderliggende tekening gaan doorschemeren.

Dit samen met:

Donkere verf bevat relatief meer olie dan lichte verf .

Doordat de olie in de ondergrond doordringt worden de kleuren minder sprekend en het schilderij transparanter.


    Reference: http://www.schilderijenrestauratie.com/wsnC054.html
    Reference: http://www.mauritshuis.nl/collectie/restauratie/restauratie1...
Guus Visser
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 8
Grading comment
bedankt!