KudoZ home » English to Dutch » Art/Literary

hue colo(u)r

Dutch translation: kleurtint


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hue colo(u)r
Dutch translation:kleurtint
Entered by: Ann Bishop

19:27 Jul 10, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary / olieverftechniek
English term or phrase: hue colo(u)r
A hue color has been formulated to offer chroma, value and hue that approximates the genuine color.
Betreft een tekst over verschillende kwaliteiten olieverf. Heeft iets te maken met kleurtoon(?)
Jacques Wolse
kleurtint
Explanation:
Ik zou het op kleurtint houden en dan als vertaling voor hue: tint.

Voor de kleuren bestaat een kleurtint en een kleurverzadiging.

De kleurtint betekent de mengverhouding van de primaire kleuren. Kleurverzadiging is de helderheid van de kleur. Roze is een niet verzadigde vorm van de kleur rood. Terwijl de helderste vorm van rood de verzadigde vorm is. Beide kleuren bezitten wel dezelfde kleurtint.

Ik ben het eens met Elizabeth dat het een "fishy" term is.

--Ann

Selected response from:

Ann Bishop
United States
Grading comment
Bedankt!
Jacques
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Kleurschakering.Machiel van Veen
4tintAnne Frehen
4kleurtintAnn Bishop
3schakering / kleutoon
Elisabeth Ghysels


  

Answers


33 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Kleurschakering.


Explanation:
Bijna goed dus.
Dikke van Dale Engels - Nederlands

Machiel van Veen

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  estenger
10 hrs

37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
schakering / kleutoon


Explanation:
De referentie geeft een goed overzicht over de redenen voor de quasi onvertaalbaarheid van boovenstaande zin (omdat hij (bijna) geen zin maakt).
Groeten,

Nikolaus

--------------------------------------------------
Note added at 2002-07-10 20:06:50 (GMT)
--------------------------------------------------

ook interessant:

http://www.webdesignclinic.com/ezine/v1i1/color/index.html


    Reference: http://www.quinion.com/words/articles/hue.htm
Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 149

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tint


Explanation:
Tint wordt ook vaak gebruikt.

Anne Frehen
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 22

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kleurtint


Explanation:
Ik zou het op kleurtint houden en dan als vertaling voor hue: tint.

Voor de kleuren bestaat een kleurtint en een kleurverzadiging.

De kleurtint betekent de mengverhouding van de primaire kleuren. Kleurverzadiging is de helderheid van de kleur. Roze is een niet verzadigde vorm van de kleur rood. Terwijl de helderste vorm van rood de verzadigde vorm is. Beide kleuren bezitten wel dezelfde kleurtint.

Ik ben het eens met Elizabeth dat het een "fishy" term is.

--Ann




    Reference: http://htsa.ie.hva.nl/~wim/data0102/di2/team11/disite/kleure...
Ann Bishop
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 155
Grading comment
Bedankt!
Jacques