KudoZ home » English to Dutch » Art/Literary

short score/open score

Dutch translation: verkorte en enkelvoudige partituur


17:12 May 20, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary / Classical Music
English term or phrase: short score/open score
Muziekexamen

Passage... written in short score.

Rewrite it in open score.
Shayna Barby
Dutch translation:verkorte en enkelvoudige partituur
Explanation:
Ik ben eigenlijk niet zeker of er in de muziek geen meer specifieke termen bestaan, maar dit is het resultaat van mijn zoektocht:

short score: verkorte/ingekorte partituur
Hierbij worden twee partijen per notenbalk getekend.

open score: enkelvoudige partituur
In dit geval is er slechts één partij per balk.

Bron: Van Dale

"Bij de klassieke 4-stemmige gemengde bezetting van een ensemble worden doorgaans de 2 vrouwenstemmen op de eerste balk in de G-sleutel genoteerd, de 2 mannenstemmen op de tweede in de F-sleutel (de zg. 'verkorte' partituur). Indien deze 4 stemmen in een 'echte' partituur worden genoteerd, wordt voor de tenor de G-sleutel gebruikt. Deze notatie is dus oktaverend: de werkelijke klank is een oktaaf lager dan de notatie suggereert. (Soms wordt hiervoor onder aan de G-sleutel een 'achtje' gehangen, soms worden 2 G- sleutels genoteerd.) "
Bron:
http://cc2.hku.nl/wim/reservoir/ict-b/instrumenten/instrum.h...

Meer informatie
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Neil_Hawes/theory07...
Selected response from:

Chantal Henno
Grading comment
Hartelijk dank voor je uitvoerige antwoord!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1verkorte en enkelvoudige partituur
Chantal Henno
4compacte / uitgebreide partituur
Leo te Braake | dutCHem
3 -1koorpartituur/orkestpartituurJeroen Latour


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
koorpartituur/orkestpartituur


Explanation:
Voor koorpartituur kan eventueel ook particel gebruikt worden. Van die vertaling ben ik niet zeker.




    Reference: http://www.musictheory.halifax.ns.ca/25score.html
    Reference: http://www.jkrammer.freeler.nl/WEBED.htm
Jeroen Latour
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Leo te Braake | dutCHem: Termen zijn niet onderscheidend!
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
compacte / uitgebreide partituur


Explanation:
zie eerder genoemde site voor uitstekende uitleg.
Onze dirigent zegt wel eens piano-systeem tegen een systeem met twee balken voor 4 zangpartijen, maar dat vind ik minder geschikt vor een algemene tekst als niet expliciet de tegenstelling met de ruimere notatie besproken wordt.

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
verkorte en enkelvoudige partituur


Explanation:
Ik ben eigenlijk niet zeker of er in de muziek geen meer specifieke termen bestaan, maar dit is het resultaat van mijn zoektocht:

short score: verkorte/ingekorte partituur
Hierbij worden twee partijen per notenbalk getekend.

open score: enkelvoudige partituur
In dit geval is er slechts één partij per balk.

Bron: Van Dale

"Bij de klassieke 4-stemmige gemengde bezetting van een ensemble worden doorgaans de 2 vrouwenstemmen op de eerste balk in de G-sleutel genoteerd, de 2 mannenstemmen op de tweede in de F-sleutel (de zg. 'verkorte' partituur). Indien deze 4 stemmen in een 'echte' partituur worden genoteerd, wordt voor de tenor de G-sleutel gebruikt. Deze notatie is dus oktaverend: de werkelijke klank is een oktaaf lager dan de notatie suggereert. (Soms wordt hiervoor onder aan de G-sleutel een 'achtje' gehangen, soms worden 2 G- sleutels genoteerd.) "
Bron:
http://cc2.hku.nl/wim/reservoir/ict-b/instrumenten/instrum.h...

Meer informatie
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Neil_Hawes/theory07...



    Reference: http://cc2.hku.nl/wim/reservoir/ict-b/instrumenten/instrum.h...
Chantal Henno
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 406
Grading comment
Hartelijk dank voor je uitvoerige antwoord!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: goede termen!
1 day2 hrs
  -> Bedankt Leo