KudoZ home » English to Dutch » Automotive / Cars & Trucks

People Carrier / Mini MPV

Dutch translation: MPV of ruimtewagen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:People Carrier / Mini MPV
Dutch translation:MPV of ruimtewagen
Entered by: JEvicente

20:50 Feb 8, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Marketing - Automotive / Cars & Trucks / Questionnaire
English term or phrase: People Carrier / Mini MPV
een type wagen... wat zou de juiste vertaling zijn? Grote gezinswagen / Minibus?

erg bedankt iedereen!
JEvicente
MPV of ruimtewagen
Explanation:
MPV is een gebruikelijke term in autobladen en op internet. In het NL wordt ook wel de term ruimtewagen (space wagon oude Engelse term) gebruikt.

--------------------------------------------------
Note added at 4 mins (2007-02-08 20:54:56 GMT)
--------------------------------------------------

Ik zag nu net pas dat het een mini was....

Dan kom je vaak 'kleine ruimtewagen ' tegen:

Aan de voorzijde oogt de Panda als een kleine ruimtewagen, de motorkap ligt in één lijn met de voorruit en loopt door tot aan de luchtinlaat die wordt
Selected response from:

Judith Verschuren
Grading comment
Bedankt iedereen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2kleine MPV
Marieke van Duinen
4 +1MPV of ruimtewagenJudith Verschuren
4mini-monovolume
Linda Switten
3minibusje
Inge Dijkstra


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
people carrier / mini mpv
MPV of ruimtewagen


Explanation:
MPV is een gebruikelijke term in autobladen en op internet. In het NL wordt ook wel de term ruimtewagen (space wagon oude Engelse term) gebruikt.

--------------------------------------------------
Note added at 4 mins (2007-02-08 20:54:56 GMT)
--------------------------------------------------

Ik zag nu net pas dat het een mini was....

Dan kom je vaak 'kleine ruimtewagen ' tegen:

Aan de voorzijde oogt de Panda als een kleine ruimtewagen, de motorkap ligt in één lijn met de voorruit en loopt door tot aan de luchtinlaat die wordt

Example sentence(s):
  • De ruimtewagen ofwel de MPV is uit ons straatbeeld niet meer weg te slaan.
  • Ruimtewagen (mpv), Sedan, Stadscombi, Stationwagen (...)
Judith Verschuren
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt iedereen

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kevin Harper: people carrier = MPV (Renault Espace) in het duits: "Van"; mini MPV (Nissan Note) in het duits: "Mini-Van".
4 mins

neutral  Wouter van Kampen: Ruimtewagen komt op mij behoorlijk Vlaams over. Niet dat da verkeerd is. Integendeel. Maar ik denk niet dat Nederlanders dit snel zullen zeggen.
18 mins

neutral  Linda Switten: mpv wordt ook gebruikt...ruimtewagen minder (en ik heb het hier in Vlaanderen eerlijk gezegd nog nooit gehoord...)
27 mins

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
people carrier / mini mpv
minibusje


Explanation:
MPV = multi-purpose vehicle


    www.websters-online-dictionary.org/definition/MPV (scroll to Crosswords: MPV)
Inge Dijkstra
Netherlands
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Wouter van Kampen: een minibusje is minder multi purpose dan een Espace (Frans) of Space Wagon (Japans)
10 mins
  -> je hebt helemaal gelijk, bedankt!

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
people carrier / mini mpv
mini-monovolume


Explanation:
MPV: Multiple Purpose Vehicle (MPV) of monovolume
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multi_Purpose_Vehicle

Linda Switten
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
people carrier / mini mpv
kleine MPV


Explanation:
De Opel Meriva, Fiat Idea, Lancia Musa, Mazda 2; ineens wordt het druk in de klasse der kleine MPV´s. De nieuwste aanwinst is de Renault Modus, een op de Clio gebaseerde ruimte-auto.
(citaat uit de Autoweek van dezxe week)

"kleine MPV" wordt in de autobranche alom gebruikt....

Marieke van Duinen
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elsowina
4 mins

neutral  Linda Switten: kom je inderdaad vaak tegen...persoonlijk vind ik mini-mpv dan net iets mooier (vind je ook vaak terug)
5 mins
  -> kom je ook tegen, inderdaad...ik denk dat het van de context van de tekst afhangt of je kleine MPV of mini-mpv gebuikt. Mijns inziens is "kleine MPV" een goede en zakelijke vertaling.

agree  Saskia Steur
10 hrs