KudoZ home » English to Dutch » Biology (-tech,-chem,micro-)

beads will be washed away

Dutch translation: beads worden weggespoeld


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:beads will be washed away
Dutch translation:beads worden weggespoeld
Entered by: Cora Bastiaansen

14:22 Mar 11, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Medical - Biology (-tech,-chem,micro-) / bead
English term or phrase: beads will be washed away
Bij laboratoriumapparatuur:
Do not use XXX tubes [type reageerbuisjes] for a protocol requiring a cell washing step, since a significant number of XXX [merknaam] beads will be washed away during processing.
Cora Bastiaansen
Netherlands
beads
Explanation:
... zal een groot deel van de beads worden weggespoeld

Helaas! De experts en fabrikanten houden het op 'magnetische beads' als het om cellen wassen gaat.

Vermeldenswaard is overigens wel de vertaling 'pareltjes' in deze NWO-samenvatting http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_6MFHJN
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Bedankt aan allen die hebben meegedacht!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2kralen worden weggewassen
Titia Meesters
3 +2beadsHarry Borsje


Discussion entries: 2





  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
kralen worden weggewassen


Explanation:
soms is het simpeler dan je denkt... bij bepaalde technieken worden mini-bolletjes, kralen genoemd, gebruikt. Die bolletjes kunnen aan bepaalde stoffen of deeltjes binden. Als ze binden aan de deeltjes die je juist wilt hebben, moet je ze niet tijdens het (schoon)spoelen verliezen doordat ze worden weggespoeld / weggewassen.

Titia Meesters
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 49

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: Ik ben het met de vertaling helemaal eens, maar blijkbaar vindt men het niet nodig om hierover in deze termen te publiceren...
1 min
  -> Je hebt gelijk, ik herinner me toch echt de term zo te hebben gebruikt en ook eerder zo te hebben vertaald... maar ik vind zo snel ook geen refs.

agree  Kate Hudson
7 mins
  -> Bedankt!

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
beads
beads


Explanation:
... zal een groot deel van de beads worden weggespoeld

Helaas! De experts en fabrikanten houden het op 'magnetische beads' als het om cellen wassen gaat.

Vermeldenswaard is overigens wel de vertaling 'pareltjes' in deze NWO-samenvatting http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_6MFHJN



    Reference: http://www.nvkc.nl/tijdschrift/content/1998/nr%202/p58/1998-...
    Reference: http://www.beunderonde.nl/images/docnews/2005_10_doc_science...
Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Bedankt aan allen die hebben meegedacht!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Titia Meesters: De engelse term wordt zeker ook vaak gebruikt, ik dacht alleen nu eens wel een vertaling te hebben die ook echt wordt gebruikt, maar ja...
38 mins

agree  analytical: I would definitely use beads in this context
4 hrs