KudoZ home » English to Dutch » Biology (-tech,-chem,micro-)

flushing

Dutch translation: voedingsstoot


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:flushing
Dutch translation:voedingsstoot
Entered by: Peter van der Hoek

20:58 Feb 1, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Science - Biology (-tech,-chem,micro-)
English term or phrase: flushing
In een presentatie over het kweken van verschillende rassen van koeien wordt er gesproken over "flushing" van vaarzen. Ik krijg maar niet uitgevist wat dat precies is.
Linda Flebus
Belgium
voedingsstoot
Explanation:
Landbouw en Voedselverwerking
EN: flushing NL: voedingsstoot
Definitie: (Engels) flush:to prepare for breeding by improving the ration for a time

Ik vind het ook niet zo duidelijk, maar dit is wat ik kan vinden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,

Peter
Selected response from:

Peter van der Hoek
Venezuela
Grading comment
Volgens de klant is dit de juiste oplossing.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1spoelenAtty Peelen
4 +1embryospoeling
Marjolein Verhulsdonck-Roest
3 -1voedingsstoot
Peter van der Hoek
Summary of reference entries provided
frameworks
Embryo Transfer
Mark Straver

  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
voedingsstoot


Explanation:
Landbouw en Voedselverwerking
EN: flushing NL: voedingsstoot
Definitie: (Engels) flush:to prepare for breeding by improving the ration for a time

Ik vind het ook niet zo duidelijk, maar dit is wat ik kan vinden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,

Peter

Peter van der Hoek
Venezuela
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Volgens de klant is dit de juiste oplossing.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Leo Viëtor: Een vaars is een koe die zwanger is, maar nog niet gekalfd heeft; het lijkt mij dat een voedingsstoot aan het zwanger worden vooraf moet gaan en hier dus niet bedoeld kan zijn.
3 days11 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
embryospoeling


Explanation:
Ik denk dat je het op het gebied van de KI moet zoeken. En, voor de volledigheid: koeien worden gefokt (niet gekweekt).


    Reference: http://library.wur.nl/veeteelt/veeteeltvlees/v6/1862961.pdf
    Reference: http://www.cercosoft.be/pdf/rundvee.pdf
Marjolein Verhulsdonck-Roest
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 2

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo Viëtor: Lijkt mij ook, iets helderder dan alleen spoelen
2 days23 hrs

15 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
spoelen


Explanation:
Spoelen
Zeven dagen later wordt haar baarmoeder gespoeld. Daarbij worden elf embryo’s gewonnen.
It involves passing 500 ml of PBS (salt solution) via a catheter into the donor’s uterus. The fluid is filtered and the embryos are found using a microscope. Once found, the embryos are held in a medium that sustains their viability until it has been decided how they should be used. The embryos recovered are 7 days of age at this time. Unfertilized and degenerate eggs also recovered from the flush are discarded.
Dus "flushing" is het spoelen. De reden is het "oogsten" van bevruchte embryo's die dan in een donorkoe geplaats worden

Example sentence(s):
  • http://www.verberneboek.nl/PDF/p%2040%20%20embryotransplantatie%20.pdf
  • http://www.aeg.ca/reg_et.htm#flushing
Atty Peelen
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo Viëtor: Inhoudelijk mee eens, maar embryospoeling vind ik iets helderder
2 days21 hrs




Reference comments


11 mins
Reference

Reference information:
"Wil men toch kort na de winter insemineren, dan is het aangewezen de dieren gedurende de winter te beperken in hun rantsoen en in het voorjaar een krachtvoedergift te voorzien (flushen). Dit komt de vruchtbaarheid ten goede, maar niet de rendabiliteit."
En nu nog een goede NL vertaling...


    Reference: http://www2.vlaanderen.be/landbouw/downloads/dier/53.pdf
frameworks
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch

14 hrs
Reference: Embryo Transfer

Reference information:
Blijkbaar zijn beide contexten in gebruik, zowel de kunstmatige inseminatie als de voedingsstoot:
"After the cuff has been blown up, a fluid for lubrication and nutrition of the embryos has to be injected. ... After one side of the uterus has been flushed then the other side is flushed. When the flush is complete the embryo filter is washed out into a small container."


    Reference: http://www.cruachan.com.au/html/body_embryo_transfer.htm
Mark Straver
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  Leo Viëtor: ja maar dan gaat het om een voedingsstoot voor het embryo en niet voor de vaars
2 days22 hrs