KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

occupational and safety law

Dutch translation: arbo wet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:occupational and safety law
Dutch translation:arbo wet
Entered by: xxxblomguib

08:13 Oct 28, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: occupational and safety law
nog een wetje. Hoe heet deze in het Nederlands??
joeky janusch
Israel
arbo-wet
Explanation:
voor NL...voor Vlaanderen is dit echter niet zo

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-28 09:53:32 (GMT)
--------------------------------------------------

see www.arbo.nl
Selected response from:

xxxblomguib
Grading comment
Ik had erbij moeten vermelden dat ik zo'n wet in Suriname moet hebben.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +8arbo-wetxxxblomguib
4 +1beroepsveiligheidswet
Henk Peelen
4arbo
Jos Essers


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
beroepsveiligheidswet


Explanation:
lijkt me een goede mogelijkheid

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-28 21:28:13 (GMT)
--------------------------------------------------

ik heb nog wel wat (gedateerd: Elsevier 1984) informatie:

In België worden de arbeidsomstandigheden geregeld in de Arbeidswet van 16 maart 1971 en de Wet van 10 juni 1952 betreffende de gezondheid en de veiligheid van de werknemers alsmede de salubriteit van het werk en van de werkplaatsen, waarvan de uiutvoeringsbepalingen zijn nergelegd in het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB). ....

In Nederland geven de Arbeidswet 1919 en de Veiligheidswet 1934 regels met betrekking tot de arbeidsomstandigheden. In 1977 is het ontwerp Arbeidsomstandighedenwet (1967/1977, 14497) ingediend bij de Tweede kamer. Dit ontwerp moet de Veiligheidswet, de Silicosewet en de Wet op werken onder overdruk vervangen. ....


ARBO en ARAB dus

zie voor de ARAB verder de onderstaande koppeling:

http://meta.fgov.be/pc/pce/pcea/nlcea12.htm


--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-28 21:46:59 (GMT)
--------------------------------------------------

vermoedelijk is een Ier die in Vlaanderen een betrekking aanvaardt, voor de wet een Arab-ier


    Reference: http://www.eurochlor.org/chlorsolvents/publications/digest21...
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  eldira
43 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +8
arbo-wet


Explanation:
voor NL...voor Vlaanderen is dit echter niet zo

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-28 09:53:32 (GMT)
--------------------------------------------------

see www.arbo.nl

xxxblomguib
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 144
Grading comment
Ik had erbij moeten vermelden dat ik zo'n wet in Suriname moet hebben.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
1 hr

agree  Jacqueline van der Spek
2 hrs

agree  Glenda Janssen
7 hrs

agree  Leo te Braake | dutCHem
8 hrs

agree  Marijke Mayer
11 hrs

agree  Bryan Crumpler: zonder streepje, volgens de wet...
12 hrs

agree  Egmont
1 day2 hrs

agree  Anke Schwarz: Voluit wellicht: Arbeidsomstandighedenwet.
1 day9 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
arbo


Explanation:
arbeids-omstandigheden


    Reference: http://www.arbounie.nl/
Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185