KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

fixed / adjustable / floating rate of interest

Dutch translation: vaste, variabele en zwevende rentevoet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fixed / adjustable / floating rate of interest
Dutch translation:vaste, variabele en zwevende rentevoet
Entered by: Marijke Mayer

07:02 Dec 30, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: fixed / adjustable / floating rate of interest
fixed / adjustable / floating rate of interest

Vaste / variabele en ? rentevoet
Claudia Ait-Touati
Vaste, variabele en zwevende rentevoet
Explanation:
... 2 miljoen EUR De netto-acquisities van materiële en immateriële vaste activa en ... toegespitst
op een beleid van financiering met zwevende rentevoet, onder meer ...
www.glaverbel.com/nl/investor/ pdf/2001/GVB_RA2001_NL.PDF -

Groetjes,
Marijke

--------------------------------------------------
Note added at 2002-12-30 18:50:51 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Hiermee antwoord ik Linda, die toch een goed punt naar voren brengt.

Eigenlijk had ik al eerder in mijn achterhoofd dat \'de rentevoet\' niet hetzelfde is als \'rentepercentage\', alhoewel voor beiden dit wel dezelfde vertaling is, namelijk \'interest rate\', maar in het buitenland hebben ze het altijd over het meervoud (Zoals \'the Fed has raised the interest rates\'), bij ons stelt de Nederlandse Bank onze rentevoet vast.

De door de Nederlandse bank vastgestelde rentevoet op de ...
www.huiswerkbegeleiding.nl/werkstukken/ werkstuk.php3?werkstuk=aex

Maar vaak zijn onze brondocumenten ook vaak vaag geschreven en van wat ik zie van de eerder door Claudia gestelde vragen, denk ik toch ook dat dit hier het geval is met variabele en zwevende. Ook ben ik bang dat dit een Vlaams document is van origine en dan wordt rentevoet wel vaker gebruikt als rentepercentage voor leningen. Kijk maar op Google.

Nominale rentevoet = het rentepercentage dat wordt overeengekomen als de te betalen rentevergoeding.
Reële rentevoet = de nominale rente gecorrigeerd met het inflatiepercentage (http://scholieren.samenvattingen.nl/search/open/9244095/)

Dit brengt met zich mee dat een reële rentevoet altijd \'zweeft\' en niet variabel is, maar eigenlijk is dit toch wel hetzelfde, maar variabel hoort weer meer bij de nominale rentevoet.

(Ik krijg hier nu zelf ook een punthoofd van!)
Selected response from:

Marijke Mayer
Netherlands
Grading comment
Wat ben je maar druk in de weer vandaag Marijke! Bedankt, bedankt! Ik zal me binnenkort weer eens melden!
Groetjes,
Claudia
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Vaste, variabele en zwevende rentevoet
Marijke Mayer
3vaste, aanpasbare en variabele renteLinda Ferwerda


  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Vaste, variabele en zwevende rentevoet


Explanation:
... 2 miljoen EUR De netto-acquisities van materiële en immateriële vaste activa en ... toegespitst
op een beleid van financiering met zwevende rentevoet, onder meer ...
www.glaverbel.com/nl/investor/ pdf/2001/GVB_RA2001_NL.PDF -

Groetjes,
Marijke

--------------------------------------------------
Note added at 2002-12-30 18:50:51 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Hiermee antwoord ik Linda, die toch een goed punt naar voren brengt.

Eigenlijk had ik al eerder in mijn achterhoofd dat \'de rentevoet\' niet hetzelfde is als \'rentepercentage\', alhoewel voor beiden dit wel dezelfde vertaling is, namelijk \'interest rate\', maar in het buitenland hebben ze het altijd over het meervoud (Zoals \'the Fed has raised the interest rates\'), bij ons stelt de Nederlandse Bank onze rentevoet vast.

De door de Nederlandse bank vastgestelde rentevoet op de ...
www.huiswerkbegeleiding.nl/werkstukken/ werkstuk.php3?werkstuk=aex

Maar vaak zijn onze brondocumenten ook vaak vaag geschreven en van wat ik zie van de eerder door Claudia gestelde vragen, denk ik toch ook dat dit hier het geval is met variabele en zwevende. Ook ben ik bang dat dit een Vlaams document is van origine en dan wordt rentevoet wel vaker gebruikt als rentepercentage voor leningen. Kijk maar op Google.

Nominale rentevoet = het rentepercentage dat wordt overeengekomen als de te betalen rentevergoeding.
Reële rentevoet = de nominale rente gecorrigeerd met het inflatiepercentage (http://scholieren.samenvattingen.nl/search/open/9244095/)

Dit brengt met zich mee dat een reële rentevoet altijd \'zweeft\' en niet variabel is, maar eigenlijk is dit toch wel hetzelfde, maar variabel hoort weer meer bij de nominale rentevoet.

(Ik krijg hier nu zelf ook een punthoofd van!)


Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624
Grading comment
Wat ben je maar druk in de weer vandaag Marijke! Bedankt, bedankt! Ik zal me binnenkort weer eens melden!
Groetjes,
Claudia

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Leistra
2 hrs
  -> Thank you, Sir.

agree  Benny Raemaekers
10 hrs
  -> Thank you, Sir.

45 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vaste, aanpasbare en variabele rente


Explanation:
Volgens mij is juist floating de variabele rente.

De lening met vaste rente (de rente blijft de hele looptijd of een groot gedeelte van de looptijd onveranderd) en de lening met vijfjaarlijkse aanpasbaarheid.

De nieuwe wet (die in voege trad op 1 januari 1995) voorziet in heel wat meer soorten leningen, zoals die met jaarlijks aanpasbare rente bijvoorbeeld of die met een rente-aanpassing elke drie jaar.

het.beleggers.net/dossiers/hypotheken/ hypotheken.asp?hypotheken=lening

Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 715