KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

non-operational finance income/expense

Dutch translation: niet-operationele financiële inkomsten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:non-operational financial income
Dutch translation:niet-operationele financiële inkomsten
Entered by: Evert DELOOF-SYS

15:46 Jan 2, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: non-operational finance income/expense
Not much context, I'm afraid: My translation is "Bijzondere financieringsbaten/-lasten", maar ik hou me voor betere oplossingen gaarne aanbevolen!
Willemina Hagenauw
bedrijfsvreemde financiële inkomsten/uitgaven
Explanation:
non-operational = bedrijfsvreemd
Selected response from:

Benny Raemaekers
Belgium
Grading comment
Hartelijk dank voor de hulp!

Willemina
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3bedrijfsvreemde financiële inkomsten/uitgavenBenny Raemaekers
4 +1buitenexploitationele kosten en baten
Henk Peelen
5andere /anderssoortige bronnen van inkomsten/iet aan het bedrijf gerelateerde inkomsten
Marijke Mayer
4 +1niet-operationele financiële inkomsten (opbrengsten)/uitgaven
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
niet-operationele financiële inkomsten (opbrengsten)/uitgaven


Explanation:
Af en toe zijn bijna letterlijke vertalingen OK.

Bv;:

... effect van de lagere provisie-inkomsten, lagere overige ... Deze winst is verantwoord
als niet-operationele, niet-uitkeerbare ... Financiële hoofdpunten ING Groep. ...
www.ing.com/ing/contentm.nsf/content/ A20701C841DB6647C1256C1C004EED6B!OpenDocument&sc=investors&l...

... 12 miljoen euro aan niet-recurrente inkomsten wat resulteert ... toename van de netto
niet-operationele uitgaven van ... 14) 35,7 Andere financiële opbrengsten (kosten ...
www.agfa.com/investors/downloads/nfp8x_nl.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-03 18:04:41 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ik begrijp niet hoe \'non-operational\' als \'bedrijfsvreemd\' kan vertaald worden.

Niet-operationele kosten zijn bv. financiële kosten (kosten die niet onmiddellijk met de exploitatie te maken hebben) en die zijn m.i. toch niet \'bedrijfsvreemd\'?

Nog wat voorbeelden/referenties:

De operationele nettowinst is met 2,0% afgenomen van EUR 2.403 miljoen over het eerste halfjaar 2001 tot EUR 2.354 miljoen. De totale nettowinst, inclusief het niet-operationele resultaat (zie bijlage 2), is met 4,0% gestegen tot EUR 2.837 miljoen. De operationele nettowinst is positief beïnvloed door een daling van de effectieve belastingdruk van 23,5% tot 19,4%, met name door het gerealiseerde belastingvoordeel in verband met de verkoop van aandelen in Nederland, wijzigingen in de belastingwetgeving in Australië en de vrijval van een belastingvoorziening. Vergeleken met het eerste halfjaar 2001 is het operationele resultaat voor belastingen met 6,4% gedaald tot EUR 3.136 miljoen.


Financiële hoofdpunten ING Groep
--------------------------------------------------------------------------------

Tabel 1. Kerncijfers winst- en verliesrekening ING Groep


in EUR x miljoen Eerste zes
maanden
2001 Eerste zes maanden 2002 % mutatie Tweede kwartaal 2001 Tweede kwartaal
2002 % mutatie

--------------------------------------------------------------------------------

Totale baten 36.212 40.514 11,9 17.877 20.219 13,1
- verzekeringsactiviteiten 30.505 34.654 13,6 15.064 17.236 14,4
- bancaire activiteiten 5.717 5.868 2,6 2.817 2.969 5,4


Operationele nettowinst 2.403 2.354 - 2,0 1.272 1.218 - 4,2
- verzekeringsactiviteiten 1.463 1.653 13,0 782 866 10,7
- bancaire activiteiten 940 701 - 25,4 490 352 - 28,2


Niet-operationele nettowinst 325 483 325 483
Nettowinst 2.728 2.837 4,0 1.597 1.701 6,5


in EUR
Operationele nettowinst per aandeel 1,24 1,22 - 2,1 0,65 0,63 - 3,1


http://www.ing.com/ing/contentm.nsf/v-datetitle/A20701C841DB...


... kostenindeling: ­ operationele kosten * directe operationele kosten * indirecte
operationele kosten ­ niet-operationele kosten * kostenindeling op basis van ...
cttrailf.ct.tudelft.nl/verkeerskunde/ education/vk5810/college3.pdf

grote verscheidenheid in de verantwoording van niet-operationele posten. ...
www.veb.net/dossier/effectartikel.php?newsnr=

... Een verdere herstructuring vindt plaats om het kostenniveau aan te passen aan
de ... nettowinst 961 948 - 1,4 4.008 4.252 6,1 Niet-operationele nettowinst* 225 ...

www.ing.nl/.../attid/C1D4C2D09F265C3CC1256B790031017B/ $FILE/0203aandeelhoudersnieuwsNL.pdf?OpenElement

... die is gebruikt om de verwachte vrije- en netto niet-operationele kasstromen voor
tijd ... 5 De kosten van vreemd vermogen zijn geschat door de risicovrije voet te ...

www.few.eur.nl/few/people/steenbeek/papers/waarde.pdf

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Quark
3 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
bedrijfsvreemde financiële inkomsten/uitgaven


Explanation:
non-operational = bedrijfsvreemd

Benny Raemaekers
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 102
Grading comment
Hartelijk dank voor de hulp!

Willemina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Satie
23 mins

agree  Saskia Steur: niet tot core business behorend
5 hrs

agree  Bryan Crumpler: ja precies, het woord "niet-operationeel" lijkt me dat iets stuk is
7 hrs

agree  Marijke Mayer: Volgens mij is het meer een mooie journalistieke kreet, maar waarom niet! Redelijk nieuw want er bestaan slechts 5 Google hits van.
17 hrs

disagree  Evert DELOOF-SYS: non-operational: 'bedrijfsvreemd' - zie hierboven
1 day2 hrs

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
andere /anderssoortige bronnen van inkomsten/iet aan het bedrijf gerelateerde inkomsten


Explanation:
Als het slechts een kopje betreft, kan je het het best ietwat algemeen houden.

... Hebt u mede-schenkers/partners of andere bronnen van inkomsten om uw project
te financieren? Geef per financieringsbron, het bedrag aan inkomsten. ...
www.kbs-frb.be/files/db/NL/ Kandidaatsformulier2002NL-De%20Post.rtf

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 624

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
buitenexploitationele kosten en baten


Explanation:
kosten en baten zijn omgedraaid, klinkt beter vind ik

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgetina Meyer Kirkland
7 hrs