KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

sourcing

Dutch translation: sourcing (onveranderd)


09:26 Jan 14, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: sourcing
als in sourcing manager en sourcing department
Martijn Naarding
Spain
Dutch translation:sourcing (onveranderd)
Explanation:
Sourcing omvat meer dan inkopen: het is het zoekproces naar nieuwe leveranciers. Het is een vrij nieuwe, specifieke term die in het Nederlands onveranderd gelaten wordt.
---- bvb:
Dit is te verklaren vanuit het standpunt van de inkoper die zich in de eerste plaats ziet als iemand die een toegevoegde waarde kan bieden aan het bedrijf op het vlak van sourcing (het vinden van nieuwe leverancier) en negotiaties. Bij sourcing speelt het internet een zeer grote rol, maar dan op het vlak van de informatiegaring. Dat onderhandelingen beter verlopen van persoon tot persoon is vanzelfsprekend.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-14 11:25:21 (GMT)
--------------------------------------------------

Een ander voorbeeld:
Wat is e-sourcing?

e-sourcing biedt u een nieuwe manier om IT-diensten, applicaties en infrastructuur via Internet te kopen
http://www-5.ibm.com/e-business/nl/opportunity/sourcing/
Selected response from:

Anne Lee
United Kingdom
Grading comment
glashelder en zonneklaar. Mijn dank is groot!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2sourcing (onveranderd)
Anne Lee
5 +1aankoop-
Joeri Van Liefferinge
5Inkoop
Jos Essers
4sourcing / (bevoorrading)
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
aankoop-


Explanation:
aankoopmanager - aankoopafdeling

to source = (AmE) kopen, betrekken van goederen


    Terminologie Financieel Management, F. Van Amerongen
Joeri Van Liefferinge
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 90

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
23 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Inkoop


Explanation:
manager en afdeling

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
sourcing (onveranderd)


Explanation:
Sourcing omvat meer dan inkopen: het is het zoekproces naar nieuwe leveranciers. Het is een vrij nieuwe, specifieke term die in het Nederlands onveranderd gelaten wordt.
---- bvb:
Dit is te verklaren vanuit het standpunt van de inkoper die zich in de eerste plaats ziet als iemand die een toegevoegde waarde kan bieden aan het bedrijf op het vlak van sourcing (het vinden van nieuwe leverancier) en negotiaties. Bij sourcing speelt het internet een zeer grote rol, maar dan op het vlak van de informatiegaring. Dat onderhandelingen beter verlopen van persoon tot persoon is vanzelfsprekend.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-14 11:25:21 (GMT)
--------------------------------------------------

Een ander voorbeeld:
Wat is e-sourcing?

e-sourcing biedt u een nieuwe manier om IT-diensten, applicaties en infrastructuur via Internet te kopen
http://www-5.ibm.com/e-business/nl/opportunity/sourcing/


    Reference: http://www.industrie.be/enquete.asp
Anne Lee
United Kingdom
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 78
Grading comment
glashelder en zonneklaar. Mijn dank is groot!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
13 mins

agree  vixen
52 mins

neutral  Joeri Van Liefferinge: Dat is ook de taak van een klassieke inkoopafdeling...
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sourcing / (bevoorrading)


Explanation:
Doorgaans probeer ik voor dergelijke termen een NL equivalent te vinden, maar in dit geval lijkt me dat schier onmogelijk (zeker zonder verdere context).

De 'sourcing manager' kan slaan op een manager die op zoek gaat naar geschikte bronnen/voorraden voor de afdeling logistiek/aankoop, maar kan ook instaan voor een afdeling van het HR-departement (brengt dan bv. advies uit ivm in- en outsourcing/verticale integratie en kernopdrachten,...).

'Sourcing' kan evenwel ook gewoon 'bevoorrading' betekenen en dan heb je alvast één NL optie.

Ik zou het evenwel bij 'sourcing manager' houden.

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706