KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

markup

Dutch translation: opslag(percentage)


15:54 Jan 14, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: markup
the difference between wholesail and retail price...anyone a sound Dutch equivalent?
xxxblomguib
Dutch translation:opslag(percentage)
Explanation:
marketing term
opslag,etjpde = Kostengerichte prijsstellingsmethode waarbij de verkoopprijs wordt bepaald door de inkoopprijs met een bepaald opslagpercentage te verhogen.
Selected response from:

Saskia Steur
Grading comment
bedankt; heb voor deze vertaling gekozen omdat de nuances in het origineel niet echt duidelijk waren en "opslag" beter "lipe" in de zin.
Nogmaals dank aan idereen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6winstmarge
Henk Peelen
4 +1opslag(percentage)Saskia Steur
5toeslag
Jos Essers


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
toeslag


Explanation:
opslag, marge, winstdeel

Jos Essers
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 185

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
winstmarge


Explanation:
ook volgens Van Dale

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Willemina Hagenauw: also according to Kramers Business Woordenboek
1 hr

agree  tonnie
1 hr

agree  Ariser
2 hrs

agree  Hans Vandecappelle: Hans Vandecappelle
6 hrs

agree  Tina Vonhof
9 hrs

agree  Peter Leistra
19 hrs

agree  Satie
1 day40 mins

disagree  Jacqueline van der Spek: winstmarge houdt alleen winst in, is na aftrek van kosten
1 day4 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
opslag(percentage)


Explanation:
marketing term
opslag,etjpde = Kostengerichte prijsstellingsmethode waarbij de verkoopprijs wordt bepaald door de inkoopprijs met een bepaald opslagpercentage te verhogen.


    Reference: http://members.lycos.nl/wwwwilbert/Business/Marketing/O.htm
Saskia Steur
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 379
Grading comment
bedankt; heb voor deze vertaling gekozen omdat de nuances in het origineel niet echt duidelijk waren en "opslag" beter "lipe" in de zin.
Nogmaals dank aan idereen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
1 day47 mins