KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

shopkeeper approach

Dutch translation: kruideniersgeest


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:shopkeeper approach
Dutch translation:kruideniersgeest
Entered by: ghpijffers

13:09 Jun 30, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: shopkeeper approach
"... with everyone encouraged to adopt the shopkeeper approach – treating company expenditure as if it was their own money."

I know what it means, but is there a fitting Dutch term, or is it left untranslated?
ghpijffers
Netherlands
kruideniersgeest
Explanation:
Of met een kruideniermentaliteit, als een kruidenier.

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2003-06-30 13:18:30 GMT)
--------------------------------------------------

-> \"Maar deze wat exorbitante bedragen vermogen de Hollandse kruideniersgeest niet in de war brengen: wie een paar maatschoenen koopt, en ze goed verzorgd, kan er dankzij de zware kwaliteit een groot deel van zijn leven mee toe. Duurkoop is goedkoop in het maatwezen.\"
http://www.ilmaestro.nl/1677524.htm
Selected response from:

Chris Hopley
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5ondernemersbenadering
Leo te Braake | dutCHem
3 +2kruideniersgeest
Chris Hopley


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
kruideniersgeest


Explanation:
Of met een kruideniermentaliteit, als een kruidenier.

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2003-06-30 13:18:30 GMT)
--------------------------------------------------

-> \"Maar deze wat exorbitante bedragen vermogen de Hollandse kruideniersgeest niet in de war brengen: wie een paar maatschoenen koopt, en ze goed verzorgd, kan er dankzij de zware kwaliteit een groot deel van zijn leven mee toe. Duurkoop is goedkoop in het maatwezen.\"
http://www.ilmaestro.nl/1677524.htm


    Reference: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=kruide...
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jacqueline van der Spek: heeft wel een nogal negatieve klank, IMHO
0 min
  -> I agree, but "shopkeeper's approach" would normally be negative too. Yet in the Asker's text, it would appear that this normally negative quality is being praised as positive.

agree  vixen: I was also thinking along the lines of "kruideniersmentaliteit"
9 mins

agree  Antoinette Verburg: ja, 'kruidenierSmentaliteit'
25 mins

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
ondernemersbenadering


Explanation:
Dit is misschien niet het best denkbare woord, maar van een kruideniersmentaliteit schiet ik in de stress.

Uit de context blijkt dat je omgaat met geld, niet alsof het gratis van de ondernemingsboom kan worden geplukt, maar zoals je zou doen als jezelf die (kleine?) ondernemer was: de uitgaven moeten efficient zijn, effectief vooral, en zeker niet rondgestrooid alsof het niet kan schelen.
Uit de bijbel afkomstig is geloof ik het begrip "goed huisvader", dat zou goed passen inhoudelijk, maar bekt hier niet lekker.

In elk geval wordt hier NIET krenterigheid bedoeld (en DAT zit in kruideniersmentaliteit opgesloten), maar weloverwogen handelen.

En de nederlandse kruidenier heeft over het algemeen weinig last van kruideniersmentaliteit. Wel zal hij zijn spieringen alleen uitgooien, als de kabeljauwen nog niet allemaal weggevist zijn, om maar eens in het nieuws van eerder dit jaar je citeren.


Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316