KudoZ home » English to Dutch » Bus/Financial

dependency diagram

Dutch translation: prioriteitendiagram


15:29 Nov 11, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: dependency diagram
Ik ben met een handboek voor projectmanagement bezig en kom "precedence diagram" en "precedence diagramming method" tegen. Een collega stelde "afhankelijkheidsdiagram" voor, maar volgens mij is dat "dependency diagram".
Maar hoe moet ik dan precedence diagram vertalen?

Bedankt voor de hulp...
Havona
Netherlands
Dutch translation:prioriteitendiagram
Explanation:
er is een eenzame hit voor deze.........een gokje. Succes!
... de criteria- of beslissingsmatrix, 1. 01-11-2003. het prioriteitendiagram,
2. 01-11-2003. de sterkten- zwaktenanalyse of de SWOT-analyse, 1. 01-11-2003. ...
users.pandora.be/dirk.van.aerschot/vlaamsbrabant/ files/afdrukken/praktijkboek_main.html - 36k -

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2003-11-11 15:36:18 GMT)
--------------------------------------------------

dit staat op de site:
Een volgorde van belangrijkheid of prioriteit vastleggen door de alternatieven onderling per twee af te wegen.
regels Wanneer er sprake is van een groot aantal alternatieven, maken de deelnemers bij voorkeur een voorselectie.
stappen Breng alternatieven bij elkaar of elimineer enkele uit de lange lijst tot er ongeveer tien overblijven.
Noteer deze alternatieven in de tabel.
Weeg alle alternatieven per twee tegen elkaar af: welk alternatief is het belangrijkste ?
Tel voor elk alternatief hoeveel maal dit voorkomt in het raster. Je kan de score per alternatief invullen als “persoonlijke score”.
Duid nu je persoonlijke rangorde aan: de hoogste score krijgt de eerste plaats in de rangschikking, de volgende score de tweede plaats, enz...
Verzamel de groepsscore door de individuele resultaten elk alternatief van elke deelnemer op te tellen.
Duid ten slotte je groepsrangorde aan: de hoogste score krijgt de eerste plaats in de rangschikking, de volgende score de tweede plaats, enz... Het alternatief dat bij de groepsrangorde op de eerste plaats komt, wordt verder onderzocht.

voorbeeld In de afdrukvriendelijke versie vind je een voorbeeld van een rangschikkingstabel of prioriteitendiagram.



--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2003-11-11 15:41:44 GMT)
--------------------------------------------------

iets anders gevonden - kan het \'blokkendiagram\' zijn? zie dit:
http://www.kennisconsult.nl/productenendienstenvrij/begripso...
blokkendiagram

een relatiediagramtechniek, waarbij activiteiten worden voorgesteld door middel van blokjes. De blokjes (nodes) worden verbonden door lijnen om de relaties (de onderlinge volgorde )tussen activiteiten aan te geven. Binnen de blokjes zelf kunnen gegevens omtrent de activiteit zijn opgenomen (bijvoorbeeld activiteiten ID, verantwoordelijk persoon, geplande begin- en eindtijd)
Selected response from:

AllisonK
Netherlands
Grading comment
Dit was een echte vervelende - ben ik het helemaal mee eens, maar tenminste heb ik bevestiging dat het geen "afhankelijkheidsdiagram" is zoals ik al dacht. Prioriteitendiagram en blokkendiagram ben ik ook tegengekomen, maar ik denk dat ik de klant aanraad gewoon voor "precedence diagram" of "precedentiediagram" te gaan. Er is inderdaad gewoon geen goede vertaling voor.

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2prioriteitenschema
Kate Hudson
4zie uitleghirselina
3Tijdsvolgordediagram
Leo te Braake | dutCHem
2 +1prioriteitendiagram
AllisonK


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
prioriteitenschema


Explanation:
As I believe you are actually asking about precedence diagram my answer is as above

Bovendien kan dan een definitief prioriteitenschema opgezet worden waarmee enerzijds
de bruikbare teksten van de huidige website kunnen worden overgezet naa

For an explanation of a dependency diagram see this website
http://arti4.vub.ac.be/memos/AI-Memo-92-01/subsection3_6_1.h...

Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 588

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  AllisonK: the only thing is what I've seen, this is really a graph - who knows...
4 mins
  -> The website is by a Belgian and involves some rather complicated reasoning for why you need to do some things before others

agree  moya
1 hr

5 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
prioriteitendiagram


Explanation:
er is een eenzame hit voor deze.........een gokje. Succes!
... de criteria- of beslissingsmatrix, 1. 01-11-2003. het prioriteitendiagram,
2. 01-11-2003. de sterkten- zwaktenanalyse of de SWOT-analyse, 1. 01-11-2003. ...
users.pandora.be/dirk.van.aerschot/vlaamsbrabant/ files/afdrukken/praktijkboek_main.html - 36k -

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2003-11-11 15:36:18 GMT)
--------------------------------------------------

dit staat op de site:
Een volgorde van belangrijkheid of prioriteit vastleggen door de alternatieven onderling per twee af te wegen.
regels Wanneer er sprake is van een groot aantal alternatieven, maken de deelnemers bij voorkeur een voorselectie.
stappen Breng alternatieven bij elkaar of elimineer enkele uit de lange lijst tot er ongeveer tien overblijven.
Noteer deze alternatieven in de tabel.
Weeg alle alternatieven per twee tegen elkaar af: welk alternatief is het belangrijkste ?
Tel voor elk alternatief hoeveel maal dit voorkomt in het raster. Je kan de score per alternatief invullen als “persoonlijke score”.
Duid nu je persoonlijke rangorde aan: de hoogste score krijgt de eerste plaats in de rangschikking, de volgende score de tweede plaats, enz...
Verzamel de groepsscore door de individuele resultaten elk alternatief van elke deelnemer op te tellen.
Duid ten slotte je groepsrangorde aan: de hoogste score krijgt de eerste plaats in de rangschikking, de volgende score de tweede plaats, enz... Het alternatief dat bij de groepsrangorde op de eerste plaats komt, wordt verder onderzocht.

voorbeeld In de afdrukvriendelijke versie vind je een voorbeeld van een rangschikkingstabel of prioriteitendiagram.



--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2003-11-11 15:41:44 GMT)
--------------------------------------------------

iets anders gevonden - kan het \'blokkendiagram\' zijn? zie dit:
http://www.kennisconsult.nl/productenendienstenvrij/begripso...
blokkendiagram

een relatiediagramtechniek, waarbij activiteiten worden voorgesteld door middel van blokjes. De blokjes (nodes) worden verbonden door lijnen om de relaties (de onderlinge volgorde )tussen activiteiten aan te geven. Binnen de blokjes zelf kunnen gegevens omtrent de activiteit zijn opgenomen (bijvoorbeeld activiteiten ID, verantwoordelijk persoon, geplande begin- en eindtijd)


AllisonK
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 102
Grading comment
Dit was een echte vervelende - ben ik het helemaal mee eens, maar tenminste heb ik bevestiging dat het geen "afhankelijkheidsdiagram" is zoals ik al dacht. Prioriteitendiagram en blokkendiagram ben ik ook tegengekomen, maar ik denk dat ik de klant aanraad gewoon voor "precedence diagram" of "precedentiediagram" te gaan. Er is inderdaad gewoon geen goede vertaling voor.

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
11 mins
  -> bedankt!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zie uitleg


Explanation:
Het enige wat ik in het Nederlands (nou ja) over deze methode kon vinden is het volgende:

http://www.floor.nl/management/prec.html
"Precedence Method (PM)
De PM methode verschilt van CPM en PERT op het punt van weergave. PM is een 'activity on node' methode terwijl CPM en PERT 'activity on arrow' methoden zijn.Bij PM onderscheid men een eind-start-relatie, een start-start-realtie en een eind-eind-relatie. Voordeel hiervan is dat een activiteit steeds kan starten, ook als voorgaande activiteiten slechts gedeeltelijk gereed zijn.
CPM - Critical Path Method

CPM is een vorm van netwerkplanning - evenals PERT, PM - Deze technieken delen het project op in een aantal activiteiten en geven de volgtijdelijkheid aan. Het kritieke pad is de reeks activiteiten waarop vertraging direct doorwerkt in de doorlooptijd van het hele project.

"Precedence Diagram : A notation of a network which places the activity on a single node.
Project plan in the form of a structural network where the activities are denoted graphically by arrows.
Precedence Diagram Method ("PDM")
A method of constructing a logic network using nodes to represent the activities and connecting them by lines that show dependencies. [D01230]
http://www.maxwideman.com/pmglossary/PMG_P04.htm

Ik vrees dat het echt wel vaktermen zijn. Zelf zou ik "precedentiediagram" zetten voor "precedence diagram" en "afhankelijkheidsdiagram" voor "dependency diagram"

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 331

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Precedence diagram
Tijdsvolgordediagram


Explanation:
Alternatieven (Tijdsvolgordediagram scoort 0 hits op Google...):
Volgordediagram (veel hits, vnl IT),
Netwerkdiagram
Netwerkschema
of, zoals de vertaler van mijn leerboek deed: "dit diagram", "het volgende diagram", etc: hij draaide er om heen....

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs 28 mins (2003-11-11 23:58:09 GMT)
--------------------------------------------------

Na raadplegen van de terminlogie in MS Project 2000 ga ik voor netwerkdiagram. Daarin ligt de onderlinge tijdsafhankelijkheid grafisch vast. Ik ben overigens niet erg enthousiast over de volmgeving in dit diagram: alles zit op een rechthoekig grid, met alleen hor. en vericale lijnen. Bovendien is het \"activity on the node\", terwijl \"activity on the bar\" veel beter de werkelijkheid weergeeft.
Het meestgebruikte diagram is het Gantt-diagram, waarin alle taken in een project zijn opgesomd en met eenb balk worden voorgesteld, en waarin zoveel mogelijk taakkenmerken en onderlinge afhankelijkheden worden weergegeven. Dat \"zoveel mogelijk\"maakt het diagram al snel onoverzichtelijk.
Ben overigens blij dat ik het opzocht, want in mijn hoofd zat \"Venn-diagrammen\", en dat is ietsiepietsie anders...




Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316