KudoZ home » English to Dutch » Business/Commerce (general)

originator

Dutch translation: originator


09:19 Nov 9, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: originator
een functie binnen een bedrijf, opgesomd in één rijtje met 'marketer'en 'trader'. Helaas niet meer context.
Linda Ferwerda
Dutch translation:originator
Explanation:
Ik zou het zelf niet vertalen. De term lijkt ook al enigszins ingeburgerd te zijn, getuige de volgende googles:

Originator-Vacatures; Verenigd Koninkrijk
Interessante Originator-vacature in Verenigd Koninkrijk. ... is nu een openbaar verhandeld bedrijf dat op de Beurs van New York wordt vermeld (Ticker: DHX). ...banen.efinancialcareers.nl/job-4000000000304464.htm

Continental Originator (m/f) Jobs, Duitsland
Continental Originator (m/f)-job beschikbaar in Duitsland. ... Bedrijf:, RWE Gas Midstream GmbH. Plaats:, Duitsland-Nordrhein-Westfalen ...banen.du.efinancialcareers.be/job-4000000000308838.htm

BioPartner Basics Spin-off
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTMLbedrijf opzetten om de technologie te exploiteren. De rollen van de ondernemer en de. technology originator kunnen succesvol verenigd zijn in één en ...www.pionieren.nl/resources/uploads/files/BioPartner Basics ...
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Allemaal hartelijk dank. Ik heb het uiteindelijk laten staan.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Financiële tussenpersoonPieter Botjes
2 +2initiatiefnemer
Harris Couwenberg
3originatorJack den Haan


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
initiatiefnemer


Explanation:
in van Amerongen is originator: initiatief nemende bank voor een emissie, dis welicht iets in die richting?

Harris Couwenberg
Netherlands
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Als er per se vertaald moet worden zou dit kunnen, lijkt mij. PS: Volgens mij moet *Van* Amerongen met een hoofdletter worden geschreven in een lopende zin. Waar is ook weer dat pictogrammetje voor 'n vet knipoog? ;-)
33 mins

agree  Luc Dielis
1 day4 hrs

46 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
originator


Explanation:
Ik zou het zelf niet vertalen. De term lijkt ook al enigszins ingeburgerd te zijn, getuige de volgende googles:

Originator-Vacatures; Verenigd Koninkrijk
Interessante Originator-vacature in Verenigd Koninkrijk. ... is nu een openbaar verhandeld bedrijf dat op de Beurs van New York wordt vermeld (Ticker: DHX). ...banen.efinancialcareers.nl/job-4000000000304464.htm

Continental Originator (m/f) Jobs, Duitsland
Continental Originator (m/f)-job beschikbaar in Duitsland. ... Bedrijf:, RWE Gas Midstream GmbH. Plaats:, Duitsland-Nordrhein-Westfalen ...banen.du.efinancialcareers.be/job-4000000000308838.htm

BioPartner Basics Spin-off
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTMLbedrijf opzetten om de technologie te exploiteren. De rollen van de ondernemer en de. technology originator kunnen succesvol verenigd zijn in één en ...www.pionieren.nl/resources/uploads/files/BioPartner Basics ...


Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 179
Grading comment
Allemaal hartelijk dank. Ik heb het uiteindelijk laten staan.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Financiële tussenpersoon


Explanation:
Hallo Linda,

Als je per se een Nederlands woord zoekt, zou 'financiële tussenpersoon' goed kunnen.

Maar eigenlijk vind ik de term 'originator' helemaal ingeburgerd. Dat blijkt o.a. uit een omvangrijk werk van de De Nederlandse Bank in http://www.dnb.nl/dnb/home/file/4011b3 wtk_tcm46-146432.pdf.

In de opgegeven context gaat het in ieder geval een financiële functie.

Enkele Engelse verklaringen van 'originator':

1) A person who solicits builders, brokers and others to obtain applications for mortgage loans. Often called a loan officer.

2)A person that has authorized an ODFI to transmit a credit or debit entry to the deposit account of a Receiver with an RDFI, or, if the receiver is also the RDFI, to such Receiver.

3)An individual who works with a borrower to start a loan. Usually an employee of a financial institution, an employee of a broker or an independent contractor affiliated with several brokers. ...

In een andere context wordt door de Concise Oxford Thesaurus opgegeven: originator -->
▶ noun INVENTOR, creator, architect, author, father, mother, initiator, innovator, founder, pioneer, mastermind

Tenslotte:
© Jakob Vlietstra, 2006 --> access originator --> toegangsinitiator.

Al met al, ik zou in dit verband zelf ook kiezen voor 'originator', met alle respect voor de neerlandici onder ons.

Met vriendelijke groet,
Pieter






Pieter Botjes
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch