KudoZ home » English to Dutch » Business/Commerce (general)

purpose-built

Dutch translation: speciaal gebouwd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:purpose-built
Dutch translation:speciaal gebouwd
Entered by: Ron Willems

15:42 Mar 13, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: purpose-built
We have recently delivered purpose-built properties in France and Poland and currently building facilities in four more countries.

Ik kom niet op een vlotte vertaling voor purpose-built. Een omschrijving lijkt me te omslachtig. Iemand een idee?

Alvast bedankt!
Michaël Temmerman
Costa Rica
speciaal gebouwd
Explanation:
misschien is een specifiekere vertaling mogelijk, als je uit de context weet om wat voor soort properties het gaat...

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2008-03-13 16:11:51 GMT)
--------------------------------------------------

als het om opslagplaatsen (-loodsen) gaat, zou je het zo kunnen oplossen:

We hebben onlangs nieuwe opslagplaatsen (opslagloodsen) opgeleverd in ...

"nieuw", het zijn dus niet pak 'm beet schoolgebouwen of ziekenhuizen die later zijn omgebouwd tot opslagplaatsen, mocht iemand zich dat afvragen ;-)

verder voegt purpose-built inderdaad weinig toe, je bouwt zoiets niet bij toeval, lijkt me
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4speciaal gebouwd
Ron Willems
4doelgericht gebouwd
Albert Stufkens
3op maakt gemaakt/gebouwd?Suzanne Jansen
3voor specifieke doeleinden gebouwdNicole Snoek
2functionelexxxNMR


Discussion entries: 2





  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
voor specifieke doeleinden gebouwd


Explanation:
ook niet zo'n fraaie, maar 'speciaal gebouwd' (zoals bv Van Dale geeft) vind ik erg ruim en vaag

ben het met Lianne eens, is het voor een specifiek doel (dan kun je wat preciezer zijn) of gaat het om allerlei gebouwen?

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2008-03-13 16:05:57 GMT)
--------------------------------------------------


sorry, Ron, had jouw antwoord nog niet gezien, mijn opmerking was dan ook niet n.a.v. jouw antwoord :-(

Nicole Snoek
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ron Willems: geeft niet hoor, wel grappig om te zien dat Van Dale het met me eens is ;-)
3 mins

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
speciaal gebouwd


Explanation:
misschien is een specifiekere vertaling mogelijk, als je uit de context weet om wat voor soort properties het gaat...

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2008-03-13 16:11:51 GMT)
--------------------------------------------------

als het om opslagplaatsen (-loodsen) gaat, zou je het zo kunnen oplossen:

We hebben onlangs nieuwe opslagplaatsen (opslagloodsen) opgeleverd in ...

"nieuw", het zijn dus niet pak 'm beet schoolgebouwen of ziekenhuizen die later zijn omgebouwd tot opslagplaatsen, mocht iemand zich dat afvragen ;-)

verder voegt purpose-built inderdaad weinig toe, je bouwt zoiets niet bij toeval, lijkt me

Ron Willems
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 351
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Het mag dan niet specifiek zijn, dit is wel de gebruikelijke formulering
5 mins
  -> dank je JW

agree  Nicole Snoek: hè, je was weer te snel, wilde inderdaad net voorstellen het niet letterlijk te vertalen maar het beestje gewoon bij z'n naam te noemen
15 mins
  -> dank je wel Nicole!

agree  Lianne van de Ven
1 hr

agree  Rutger Cornets de Groot: "Purpose-built" heeft misschien een vergelijkbare betekenis als "dedicated" in de IT: een toegewijde, of gespecialiseerde computer (server, enz.), die één functie heeft. Daardoor is het minder leeg aan betekenis dan op het eerste gezicht allicht lijkt?
4 hrs

37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
op maakt gemaakt/gebouwd?


Explanation:
Dit is maar een gok. Of het eventueel klopt, hangt natuurlijk helemaal van de context af en in hoeverre het belangrijk is dat er wordt vermeld dat ze of voor een speciaal doel gebouwd zijn, of door hun vormgeving, bouwwijze enz uniek zijn

Suzanne Jansen
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
functionele


Explanation:
misschien?

xxxNMR
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Carolien de Visser
1 hr

disagree  Suzanne Jansen: hier zou ik toch mee oppassen; voor een specifiek doeleinde kan functionaliteit inhouden, maar functionele lijkt me toch 'n te nauwe betekenis. Het doeleinde kan nl ook bv winst zijn of een bepaalde doelgroep kopers/gebruikers.
2 hrs
  -> ja natuurlijk.

2 days19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
doelgericht gebouwd


Explanation:
xx

Example sentence(s):
  • Wij hebben recentelijk doelgericht gebouwde faciliteiten opgeleverd in ..
Albert Stufkens
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 25