KudoZ home » English to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

comburent

Dutch translation: oxiderend


06:43 Sep 19, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: comburent
Combustion property: burns but is not comburent.
Veerle Gabriels
Belgium
Dutch translation:oxiderend
Explanation:
Uit diverse MSDS-en blijkt dat bij de term gevaaraanduiding O hoort. Uit de ref. (schakelen tussen diverse talen) blijkt dat dit in b.v. het Frans comburant heet.

Een andere term die wel wordt gebruikt is brandbevorderend.
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1oxiderendHarry Borsje
4verbranding bevorderendxxxNMR
3oxidatiefErik Boers
3ontvlambaar
joeky janusch
3explosiefMargreet Logmans


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
explosief


Explanation:
Main Entry: combustible
Part of Speech: adjective
Definition: explodable
Synonyms: burnable, comburent, combustive, explosive, fiery, firing, flammable, ignitable, incendiary, inflammable, kindling, volatile
Antonyms: diffusing, noncombustible, nonexplosive
Source: Roget's New Millennium™ Thesaurus, First Edition (v 1.3.1)




    Reference: http://thesaurus.reference.com/browse/comburent
Margreet Logmans
Netherlands
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: Ik weet de oplossing niet, maar Roget gooit m.i. nogal wat verschillende termen op één grote hoop!
4 mins
  -> Klopt, vond ik ook vreemd, vandaar de confidence 3. Misschien was 1 of 2 nog beter geweest...

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ontvlambaar


Explanation:
Een andere optie, afhankelijk van de context

joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
oxidatief


Explanation:
Of verbranding bevorderend (Frans: comburant)

Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
oxiderend


Explanation:
Uit diverse MSDS-en blijkt dat bij de term gevaaraanduiding O hoort. Uit de ref. (schakelen tussen diverse talen) blijkt dat dit in b.v. het Frans comburant heet.

Een andere term die wel wordt gebruikt is brandbevorderend.



    Reference: http://www.bvda.com/NL/prdctinf/nl_r_s.html
Harry Borsje
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 150

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxNMR: sorry, had je antwoord niet goed gelezen. Oxiderend is echter te restrictief.
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
verbranding bevorderend


Explanation:
een comburant is een stof die de verbranding bevordert, meestal zuurstof maar niet alleen.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Comburant


--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2007-09-19 09:05:31 GMT)
--------------------------------------------------

itt. carburant = de brandstof zelf.

xxxNMR
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Erik Boers: Zoals in mijn antwoord staat.
1 hr