KudoZ home » English to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

valve cock

Dutch translation: afsluitspindel


09:18 Oct 30, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng / laboratory equipment
English term or phrase: valve cock
een glasbuisje omlaag, een buisje omhoog en ertussen een aftakking met een kraantje, bedoeld voor nauwkeurig 'dispensen'. In de beschrijving gaat het daarna over een 'valve spindle'. Kan ik dit vertalen met afsluitkraan en kraanplug? Of net weer iets anders? Ik heb een afbeelding die ik eventueel kan emailen..
Titia Meesters
Dutch translation:afsluitspindel
Explanation:
(Héél) vroeger hadden buretten kranen, waarvan je de doorboorde kegel kon uitnemen en smeren met siliconenvet...
Wat je me liet zien lijkt inderdaad op de iets nieuwere van nog steeds hand-buretten. Formeel is het geen kraan, maar een klepafsluiter. Iets preciezer: een naaldafluiter, met glazen zitting en teflon naald/plunjer. Miniatuur, maar toch...
Draaien doe je aan de spindel, waardoor de naald/klepstang/plunjer op de zitting terecht komt.

Overigens zou me niets verbazen als het ding op laboratoria gewoon kraan(tje) genoemd wordt. We hebben het immers ook niet over de koudwaterafsluiter, maar de koudwarerkraan.

Ik denk dat afsluitkraan(tje) een goed compromis is als het hele ding bedoeld wordt. Als het uit elkaargenomen wordt, heb je het over het huis (met onderin de zitting) en daarin de plug.

En nee, mijn e-mailadres klopte niet :-)


Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Bedankt! Ik kies dan toch maar voor afsluitkraantje.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4klepkraan
Harris Couwenberg
3RegelkraanMario Hendriks
3afsluitspindel
Leo te Braake | dutCHem


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
klepkraan


Explanation:
Kluwer Groot Polytechnisch Woordenboek; valve spindle=klepsteel/spil/stang

Harris Couwenberg
Netherlands
Native speaker of: Dutch
Notes to answerer
Asker: Bedankt! Ik denk alleen dat dit niet wordt gebruikt/begrepen in het lab, ook al is het correct, dus ik kies voor een iets minder exacte vertaling.


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
afsluitspindel


Explanation:
(Héél) vroeger hadden buretten kranen, waarvan je de doorboorde kegel kon uitnemen en smeren met siliconenvet...
Wat je me liet zien lijkt inderdaad op de iets nieuwere van nog steeds hand-buretten. Formeel is het geen kraan, maar een klepafsluiter. Iets preciezer: een naaldafluiter, met glazen zitting en teflon naald/plunjer. Miniatuur, maar toch...
Draaien doe je aan de spindel, waardoor de naald/klepstang/plunjer op de zitting terecht komt.

Overigens zou me niets verbazen als het ding op laboratoria gewoon kraan(tje) genoemd wordt. We hebben het immers ook niet over de koudwaterafsluiter, maar de koudwarerkraan.

Ik denk dat afsluitkraan(tje) een goed compromis is als het hele ding bedoeld wordt. Als het uit elkaargenomen wordt, heb je het over het huis (met onderin de zitting) en daarin de plug.

En nee, mijn e-mailadres klopte niet :-)




Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 268
Grading comment
Bedankt! Ik kies dan toch maar voor afsluitkraantje.

3 days7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Regelkraan


Explanation:
Regelkraan volgens tecdic.com

Misschien heb je hier wat aan.



Mario Hendriks
Native speaker of: Dutch
Notes to answerer
Asker: Bedankt! alleen hiermee kom ik in de knoop met de spindel..