KudoZ home » English to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

hard water

Dutch translation: hard water


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hard water
Dutch translation:hard water

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
11:28 Feb 20, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
Additional field(s): Environment & Ecology
English term or phrase: hard water
Definition from antoine.frostburg.edu:
Hard water is water contaminated with compounds of calcium and magnesium. Dissolved iron, manganese, and strontium compounds can also contribute to the "total hardness" of the water, which is usually expressed as ppm CaCO3. Water with a hardness over 80 ppm CaCO3 is often treated with water softeners, since hard water produces scale in hot water pipes and boilers and lowers the effectiveness of detergents.

Example sentence(s):
  • Some laundry detergents do not produce as many suds in hard water, these are likely to be soap-based products and do not work as well in hard-water as detergent based products. water-treatment.org.uk
  • Hard water also contributes to inefficient and costly operation of water-using appliances. Heated hard water forms a scale of calcium and magnesium minerals that can contribute to the inefficient operation or failure of water-using appliances. Wilkes University
  • Clothes washed in hard water often look dingy and feel harsh and scratchy. sciLinks
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

hard water
Definition:
Wanneer water 'hard' genoemd wordt, betekent dit simpelweg dat het meer mineralen bevat dan gewoon water. Deze mineralen zijn vooral calcium en magnesium. De mate van hardheid van water neemt toe, naarmate er meer calcium en magnesium in het water oplost.
Selected response from:

Max Nuijens
Belarus
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
4 +2hard water
Max Nuijens
5 +1hard water
m onneweer
5hard waterBarbra Heskamp
5hard waterEls Warmelink


  

Translations offered


21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
hard water


Definition from www.lekkerZachtWater.nl:
Oppervlaktewater verdampt, vormt wolken en keert terug op aarde in de vorm van neerslag. Die neerslag neemt door onze vuile atmosfeer een aantal onzuiverheden op. Vervolgens dringt het water door in de grond. Op weg naar de ondergrondse waterlagen passeert het een aantal bodemlagen die het nodige aan het water toevoegen: organische componenten, kalksteen, ijzer, en mineralen. Op deze manier ontstaat hard water.

Example sentence(s):
m onneweer
Native speaker of: Native in DutchDutch

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Anne Frehen
3 days1 hr

25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
hard water


Definition from own experience or research:
Hard water, ofwel de hardheid van water zit hem voornamelijk in de mineralen calcium en magnesium. Wanneer deze mineralen zich binden noemen we dit kalk. Hard water is dus water met een (te) hoog gehalte aan kalk.

Example sentence(s):
  • De waterhardheid geeft de concentratie van metaal-ionen, veelal magnesium- en calciumcarbonaat, maar ook bicarbonaten en sulfaten in het leidingwater aan. Water met een hoge waterhardheid houdt geen gezondheidsrisico in, maar bemoeilijkt de werking van zepen en verwarmingselementen. - Wikipedia  
Els Warmelink
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Max Nuijens De bron van de gegeven definitie staat op de website van Zacht Water Waterontharders, eigendom van DVC Beregening BV 4271 CZ DUSSEN http://www.lekkerzachtwater.nl/wat_is_hard_water


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
hard water


Definition from Wageningen Universiteit:
Wanneer water 'hard' genoemd wordt, betekent dit simpelweg dat het meer mineralen bevat dan gewoon water. Deze mineralen zijn vooral calcium en magnesium. De mate van hardheid van water neemt toe, naarmate er meer calcium en magnesium in het water oplost.

Example sentence(s):
  • Wat is hard water? Hard water, ofwel de hardheid van water zit hem voornamelijk in de mineralen calcium en magnesium. Wanneer deze mineralen zich binden noemen we dit kalk. Hard water is dus water met een (te) hoog gehalte aan kalk. - Zacht Water waterontharders  
  • Hard water wordt voornamelijk veroorzaakt door de aanwezigheid van twee stoffen, die onontbeerlijk zijn voor onze gezondheid: calcium en magnesium. Hard water is dus gezond water. Wanneer hard water verwarmd wordt boven 55° Celcius, of wanneer dit water in contact komt met lucht, bijvoorbeeld via de douchekop of aan de kraan, kan dit kalkafzetting veroorzaken. Bij elektrische apparaten, bijvoorbeeld koffiezetapparaten, vaatwasser of wasmachine, kan kalkafzetting leiden tot verlies van energierendement. Bij hard water moet je bij het wassen ook meer wasproduct gebruiken. In die gevallen kan het aangewezen zijn om een waterverzachter te installeren. Laat dit steeds uitvoeren door een geschoold vakman. - Waterloket - Vlaamse Milieumaatschappij  
  • De hardheid van het water heeft te maken met de hoeveelheid kalk die in het water is opgelost. Eigenlijk gaat het om twee verschillende stoffen: calcium (kalk) en magnesium. Deze stoffen bepalen samen de hardheid van het water. Regenwater bijvoorbeeld, is van nature erg zacht. Maar voordat we er drinkwater van maken, heeft het een lange weg afgelegd als rivier- of grondwater. Onderweg neemt het mineralen, zoals kalk, op uit de bodem. Als er in de bodem van het gebied dus veel calcium en magnesium voorkomt, zal het drinkwater van nature hard zijn. Dat gehalte in de bodem is niet overal gelijk; de hardheid van het water verschilt dan ook van regio tot regio. - Waterbedrijf Groningen  
Max Nuijens
Belarus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Leo te Braake | dutCHem: De beste referentieteksten!
6 hrs
  -> Dank je wel, ik heb ernaar gestreefd bronnen uit verschillende sectoren te gebruiken: handel, informatie overheid, regionaal waterbedrijf.

Yes  Koen Speetjens
60 days
  -> Hee! bedankt Koen, nu kan de vraag worden gesloten.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
hard water


Definition from Van Dale, 14e druk:
water met veel kalk- en magnesiumzouten en daardoor minder geschikt voor wassen en koken (Van Dale)

ook: hardheid van water
schraalheid, duidt op een hoog gehalte aan opgeloste kalk- en magnesiumzouten (Van Dale)

http://www.kraanwater.nu:
De Nederlandse waterbedrijven maken gebruik van verschillende waterbronnen, de hoeveelheid mineralen verschilt per bron, de hardheid verschilt daarom per regio. In het Waterleidingbesluit (hierin staan de normen bepaald waaraan de Nederlandse waterbedrijven zich moeten houden) staat zowel een minimum- als een maximumnorm beschreven voor de hardheid van het kraanwater. Deze moet tussen de 5,6 °D en 14 °D liggen.

Example sentence(s):
  • Als er veel kalk in het water zit spreek je van 'hard' water, anders is het 'zacht' water. - VROM  
  • Zoetwaterslakken hebben kalk nodig om een huisje te bouwen en houden daarom vooral van 'hard' water. - ZeeInZicht.nl  

Explanation:
De dikke Van Dale 14e druk is helaas niet vrij toegankelijk, daarom een verwijzing naar het zeer beperkte gratis online Van Dale woordenboek, dat deze definitie geeft: hard ... 2 (van water): kalkrijk
Barbra Heskamp
Native speaker of: Native in DutchDutch




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License