KudoZ home » English to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

alkyl phosphate / alkyl acid

Dutch translation: Alkylfosfaat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:alkyl phosphate
Dutch translation:Alkylfosfaat
Entered by: Titia Meesters

10:40 Nov 30, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: alkyl phosphate / alkyl acid
Graag bevestiging, ik ben het even kwijt: zeg je gewoon alkylfosfaat en alkylzuur? Gefosforyleerde alkaan dacht ik misschien.. en google helpt me hierin niet, geen hits, wie helpt?
Titia Meesters
Alkylfosfaat
Explanation:
In Alkylfosfaat is fosforzuur de ene helft van de naam, een alkanOL de tweede helft.
Alkylzuur bestaat niet, zeker niet als verbinding met fosforzuur.
Als je toch een niet-specifiek organisch zuur met rechte keten wilt aanduiden, dan zeg je alkaanzuur (mierenzuur, azijnzuur. propaanzuur, butaanzuur etc.)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 52 mins (2004-11-30 12:32:23 GMT)
--------------------------------------------------

Ik zie nu pas wie de vraagsteller is...
Behalve esters heb je nog wel meer fosforverbindingen, zoals fosfines, forforanen etc, maar daar weet ik niet bijzonder veel van af.
Als je meer specifieke dingen wil weten (met meer context) wil weten, mail dan evt. Maar ik ben misschien vanavond pas weer op kantoor.
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Bedankt Leo voor de toelichting! Het ging om twee losse termen, er werd geen verbinding met fosforzuur maar inderdaad de algemene term alkaanzuur bedoeld. Blij dat ik nu zeker weet dat ik de juiste benaming gebruik. Ook de anderen bedankt voor jullie bijdrage!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Alkylfosfaat
Leo te Braake | dutCHem
3 +1alkylzuur /alkylfosfaatxxxDoelman


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
alkylzuur /alkylfosfaat


Explanation:
Aangenomen dat het /-teken "of" aangeeft.

xxxDoelman
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Benny Raemaekers: alkylfosfaat / alkylzuur
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Alkylfosfaat


Explanation:
In Alkylfosfaat is fosforzuur de ene helft van de naam, een alkanOL de tweede helft.
Alkylzuur bestaat niet, zeker niet als verbinding met fosforzuur.
Als je toch een niet-specifiek organisch zuur met rechte keten wilt aanduiden, dan zeg je alkaanzuur (mierenzuur, azijnzuur. propaanzuur, butaanzuur etc.)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 52 mins (2004-11-30 12:32:23 GMT)
--------------------------------------------------

Ik zie nu pas wie de vraagsteller is...
Behalve esters heb je nog wel meer fosforverbindingen, zoals fosfines, forforanen etc, maar daar weet ik niet bijzonder veel van af.
Als je meer specifieke dingen wil weten (met meer context) wil weten, mail dan evt. Maar ik ben misschien vanavond pas weer op kantoor.

Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 268
Grading comment
Bedankt Leo voor de toelichting! Het ging om twee losse termen, er werd geen verbinding met fosforzuur maar inderdaad de algemene term alkaanzuur bedoeld. Blij dat ik nu zeker weet dat ik de juiste benaming gebruik. Ook de anderen bedankt voor jullie bijdrage!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joost Simons: Helemaal mee eens
1 hr

agree  Channa Montijn
1 hr