KudoZ home » English to Dutch » Cinema, Film, TV, Drama

utopia/Albany

Dutch translation: Utopia/Fatima, Lourdes, Durbuy,...meer uitleg:


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:utopia/Albany
Dutch translation:Utopia/Fatima, Lourdes, Durbuy,...meer uitleg:
Entered by: Evert DELOOF-SYS

12:36 May 24, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Cinema, Film, TV, Drama / subtitling
English term or phrase: utopia/Albany
-the spiritual healing law shouldn't even be on the books.
- Oh, that's beautiful. Suddenly we find ourselves in utopia. Politics is part of the law, my friend. You need reminding, spend a day in Albany.

Ik begrijp niet goed wat Albany in die zin komt doen en vind ook geen leuke vertaling voor die met Utopia. Kan iemand mij helpen?
sandra
Utopia/Fatima, Lourdes, Durbuy,...meer uitleg:
Explanation:
Suggestie:
Dat is een mooie. Nu bevinden we ons plotseling in Utopia.
Politiek en wet gaan hand in hand, mijn vriend.
Je moet dringend eens je geheugen opfrissen, ga maar eens naar (bv. Durbuy (Jehova's hebben daar een grote vestiging), Fatima, Lourdes,...).

Voor wat de plaats betreft, kun je best iets gebruiken dat door een Nederlandstalig publiek zal begrepen worden, een plaats waar nogal wat 'religieus geïnspireerde mensen rondlopen'.

Ga eens naar:

http://dpcopy.tripod.com/1_utopia/utopia1j.html

en veel zal je duidelijk worden; betreft hier o.m. een verwijzing naar de Shakers en het feit dat religie en wet soms wel nauw verbonden zijn:

The Shaker sect was founded in England by Mother Ann Lee. In 1774 Mother Ann and eight followers came to America seeking religious freedom and established their first permanent settlement near Albany, New York. During the 19th century Shaker membership grew to about 6000 converts living in 19 settlements throughout New England and the Midwest. The Shaker movement in America was characterized by communal living, celibacy, public confession of sins, pacifism, belief in equality of all people, and daily living designed to bring about the Kingdom of Heaven on earth. The Shakers were known for their inventiveness, their outstanding craftsmanship, their industriousness, and their spirituality, as epitomized by their motto: "Put your hands to work and your hearts to God." Today, Shaker life and crafts are preserved in several museums at former Shaker sites, including the North Union settlement."


HTH
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Utopia/Fatima, Lourdes, Durbuy,...meer uitleg:
Evert DELOOF-SYS
4Utopia, AlbaniëKarel Theys
4 -1ideale wereld / Albanië
Anneken


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
ideale wereld / Albanië


Explanation:
Volgens mij kan je Utopia hier het best vertalen als 'ideale wereld'.
Albany staat dan wellicht symbool voor een corrupt land. Eventueel kan je daar ok gewoon een ander land nemen waar de letter van de wet flagrant met de voeten wordt getreden, zoals in tal van Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse landen jammer genoeg het geval is/was.

HTH

Anneken

Anneken
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Joeri Van Liefferinge: Ik zou toch Utopia gebruiken in plaats van 'de ideale wereld', aangezien het over landen gaat. Je suggestie om een Afrikaans of Zuid-Amerikaans land te gebruiken, vind ik daarentegen bijzonder goed!
8 mins
  -> Klopt, Utopia kan ze inderdaad beter gewoon behouden!

disagree  Evert DELOOF-SYS: Voor een keertje een 'disagree' (allé, twee keer):verwijzing naar de utopische wereld van o.m. de Shakers gaat volledig verloren
14 mins

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Utopia, Albanië


Explanation:
Utopia als het ideale land, Albanië als het tegendeel (Balkan-oorlog)

- Prachtig, hoor. Opeens leven we in Utopia. Politiek hoort er nu eenmaal bij, beste vriend. Of breng anders maar eens een dag in Albanië door.
(snelle suggestie)


Karel Theys
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joeri Van Liefferinge
3 mins

disagree  Evert DELOOF-SYS: de verwijzing naar de Shakers, enz en religieuze communes gaat volledig verloren, zeker wanneer je Albanië gebruikt
10 mins

agree  Machiel van Veen: geen commentaar, spreekt vanzelf.
10 mins

disagree  Herman te Loo: Albany is geen Albanie!
44 mins

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Utopia/Fatima, Lourdes, Durbuy,...meer uitleg:


Explanation:
Suggestie:
Dat is een mooie. Nu bevinden we ons plotseling in Utopia.
Politiek en wet gaan hand in hand, mijn vriend.
Je moet dringend eens je geheugen opfrissen, ga maar eens naar (bv. Durbuy (Jehova's hebben daar een grote vestiging), Fatima, Lourdes,...).

Voor wat de plaats betreft, kun je best iets gebruiken dat door een Nederlandstalig publiek zal begrepen worden, een plaats waar nogal wat 'religieus geïnspireerde mensen rondlopen'.

Ga eens naar:

http://dpcopy.tripod.com/1_utopia/utopia1j.html

en veel zal je duidelijk worden; betreft hier o.m. een verwijzing naar de Shakers en het feit dat religie en wet soms wel nauw verbonden zijn:

The Shaker sect was founded in England by Mother Ann Lee. In 1774 Mother Ann and eight followers came to America seeking religious freedom and established their first permanent settlement near Albany, New York. During the 19th century Shaker membership grew to about 6000 converts living in 19 settlements throughout New England and the Midwest. The Shaker movement in America was characterized by communal living, celibacy, public confession of sins, pacifism, belief in equality of all people, and daily living designed to bring about the Kingdom of Heaven on earth. The Shakers were known for their inventiveness, their outstanding craftsmanship, their industriousness, and their spirituality, as epitomized by their motto: "Put your hands to work and your hearts to God." Today, Shaker life and crafts are preserved in several museums at former Shaker sites, including the North Union settlement."


HTH

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 144
Grading comment
Bedankt!