KudoZ home » English to Dutch » Computers: Software

reverse cursor display

Dutch translation: weergave met negatieve cursor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:reverse cursor display
Dutch translation:weergave met negatieve cursor
Entered by: Erik van Vliet

13:02 Jun 17, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Computers: Software
English term or phrase: reverse cursor display
In the list view, the data in the reverse cursor display can be selected.
Linda Ferwerda
weergave met negatieve cursor
Explanation:
Zoals ik het lees, is het een weergave die als eigenschap heeft, dat als je er met de cursor naartoe gaat, die cursor (muisaanwijzer!) negatief wordt weergegeven. (Zwart wordt wit enz.)
Het is natuurlijk makkelijker je verder op weg te helpen als je wat meer referentiemateriaal geeft.
Selected response from:

Erik van Vliet
Netherlands
Grading comment
Dank jullie wel allebei! Helaas gaf de context geen uitsluitsel. Ik heb voor deze optie gekozen, maar de klant de boodschap meegegeven eens goed te kijken hoe dit in het programma werkt (gelukkig zitten er Nederlandstaligen). Het is een typisch geval van een Japanse handleiding die eerst naar het Engels is vertaald.

Prettig weekend!

Linda
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tegengestelde-cursorweergaveJack den Haan
4weergave met negatieve cursor
Erik van Vliet


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
weergave met negatieve cursor


Explanation:
Zoals ik het lees, is het een weergave die als eigenschap heeft, dat als je er met de cursor naartoe gaat, die cursor (muisaanwijzer!) negatief wordt weergegeven. (Zwart wordt wit enz.)
Het is natuurlijk makkelijker je verder op weg te helpen als je wat meer referentiemateriaal geeft.

Erik van Vliet
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dank jullie wel allebei! Helaas gaf de context geen uitsluitsel. Ik heb voor deze optie gekozen, maar de klant de boodschap meegegeven eens goed te kijken hoe dit in het programma werkt (gelukkig zitten er Nederlandstaligen). Het is een typisch geval van een Japanse handleiding die eerst naar het Engels is vertaald.

Prettig weekend!

Linda

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Gerard de Noord: Een cursor is geen muisaanwijzer. Ik heb de cursor in dit veld geplaatst om dit te typen maar mijn muisaanwijzer is nog beschikbaar om bijvoorbeeld tekst te selecteren.
6 hrs
  -> De Engelse cursor kan zowel een cursor zijn als een mouse cursor (pointer), dus een muisaanwijzer. Uit de context zal blijken waar het om gaat.

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tegengestelde-cursorweergave


Explanation:
Heb dit nog niet kunnen verifiëren, maar lijkt me bruikbaar.

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2005-06-17 13:09:34 GMT)
--------------------------------------------------

eventueel ook: omgekeerde-cursusweergave

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2005-06-17 13:09:59 GMT)
--------------------------------------------------

erratum: omgekeerde-cursorweergave

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 43 mins (2005-06-17 22:46:16 GMT)
--------------------------------------------------

Naar aanleiding van de reacties van Gerard, Tangopeter en Erik: \'reverse cursor\' kan betrekking hebben op de weergave van de cursor, maar ook op de bewegingsrichting van de cursor (zie bijv. http://www.irishcaper.net/reverse.html). Uit de door Linda gegeven context maak ik op dat het om het eerste gaat. De wijze waarop een cursor op een computerscherm wordt weergegeven wordt in eerste instantie door het besturingssysteem van de computer bepaald. Vooral bij applicatieprogramma\'s, maar ook bij besturingsprogramma\'s zelf, kan het onder bepaalde omstandigheden echter nodig of wenselijk zijn de cursor op een andere wijze weer te geven, bijvoorbeeld omdat hij anders niet zichtbaar of moeilijk te onderscheiden is. Een andere weergave zou bijvoorbeeld handmatig kunnen worden ingesteld, maar ook automatisch als de cursor op een bepaald schermgebied terecht komt (zoals Erik opmerkt). Bij \'reverse cursor display\' wordt de cursor -- zoals Gerard suggereert -- onder dergelijke omstandigheden in \'reverse video mode\' oftewel omgekeerde- of inverse-videomodus weergegeven. Vandaar mijn voorstel voor tegengestelde- of omgekeerde-cursorweergave. Beeldelementen (pixels) die anders wel worden aangestuurd en oplichten doen dat daarbij juist niet, waardoor een onderscheidend effect kan worden bereikt en de cursor wel goed zichtbaar wordt. Daarbij kun je m.i. ook spreken van een \'negatieve cursor\' zoals Erik doet, hoewel ik deze term zelf minder duidelijk vind en te vrij t.o.v. de bronterm. Een cursor is overigens niet meer of minder dan een positie-aanduiding op het scherm die een programma-afhankelijke betekenis heeft (bij een tekstverwerkingsprogramma bijvoorbeeld de plaats waar een eerstvolgend ingetoetst teken terecht komt). De cursor zelf wordt bestuurd door een \'pointer device\' of aanwijsapparaat. Dat hoeft niet per se een muisaanwijzer te zijn. Hope this helps...

Jack den Haan
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 68

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Tangopeter: inverse cursorweergave, zou ik zeggen, maar ik kan me geen voorsteling maken van het geheel: worden er gegevens in de al of niet omgekeerde cursorweergave weergegeven?
7 mins
  -> ???