KudoZ home » English to Dutch » Computers: Software

tipping point

Dutch translation: omslagpunt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tipping point
Dutch translation:omslagpunt
Entered by: Christoph Verplancke

14:05 Aug 29, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Marketing - Computers: Software
English term or phrase: tipping point
Similar to the emergence of most new technologies, it has taken many years for the interactive whiteboard product category to reach a tipping point.
Renate van den Bos
omslagpunt
Explanation:
Komt uit de sociologie. Niet vertalen is ook een optie.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2008-08-29 19:18:40 GMT)
--------------------------------------------------

http://en.wikipedia.org/wiki/Tipping_point_(sociology)
Selected response from:

Christoph Verplancke
Belgium
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2omslagpunt
Christoph Verplancke
3 +2doorbrekenMG Severijns


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
doorbreken


Explanation:
"tipping point" of letterlijk "kantelpunt". In deze context heeft de omzet een dergelijke omvang bereikt, dat je kan zeggen, dat het product algemeen geaccepteerd is en de omzet snel toeneemt. Je zou dus van "doorbreken" kunnen spreken.

MG Severijns
Spain
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egmont
2 hrs
  -> Dank je Avrvm

agree  Henk Peelen: Lijkt mij ook. to reach a tipping point= doorbreken. Bekendheid, sneeuwbaleffect. et cetera.
3 hrs
  -> Bedankt Henk

neutral  Christoph Verplancke: "Tipping point" is een nauw omschreven theoretisch begrip. Voor een nauwkeurige vertaling zou ik er zo weinig mogelijk van afwijken.
4 hrs
  -> Ik ben ervan uitgegaan, dat het om een marketing tekst gaat, zodat "het bereiken van de kritische massa" mij wat minder op zijn plaats lijkt.

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
omslagpunt


Explanation:
Komt uit de sociologie. Niet vertalen is ook een optie.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2008-08-29 19:18:40 GMT)
--------------------------------------------------

http://en.wikipedia.org/wiki/Tipping_point_(sociology)

Christoph Verplancke
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: Punt waarop de stemming omslaat, zeggen de Duitsers "http://dict.leo.org/forum/viewUnsolvedquery.php?idThread=556...".
3 hrs

agree  Ron Willems: precies!
6 hrs