KudoZ home » English to Dutch » Computers: Software

role-based acces

Dutch translation: functieafhankelijke systeemtoegang


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:role-based acces
Dutch translation:functieafhankelijke systeemtoegang
Entered by: neilgouw

05:26 Aug 5, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Computers: Software
English term or phrase: role-based acces
With Y's XXXXX the use is role-based access. (Het gaat over een beveiligheidssoftware voor computers die op afstand (thuis of in een hotel) worden gebruikt. Dit bedrijf heeft ervoor gezorgd dat iemand toegang kan hebben tot vertrouwelijke domeinen op afstand door een geïntegreerde software. De toegang is dus "role-based". Hoe kan ik dit het beste vertalen ?)
Ellen-Marian Panissieres-Beuker
France
functieafhankelijke systeemtoegang
Explanation:
volgens de uitleg op de link hieronder, kan het zijn dat de toegang die je krijgt tot het systeem (en dus ook welke files je mag inzien) afhankelijk is van wat je functie is in de organisatie. Dus een dokter zou meer kunnen inzien dan een verpleegster bijvoorbeeld. Daarom zou ik vertalen met "functieafhankelijke systeemtoegang" of "functiegerelateerde systeemtoegang".
Selected response from:

neilgouw
Netherlands
Grading comment
Dank je wel !!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3functieafhankelijke systeemtoegang
neilgouw
3rolgebaseerde toegangLinda Ferwerda
2 -2gebaseerd op functietoegang
Helen Turin


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rolgebaseerde toegang


Explanation:
Ik kom diverse hites op Google tegen.
Niet dat ik het mooi vind....

Linda Ferwerda
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

14 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -2
gebaseerd op functietoegang


Explanation:
17 hits bij Google

Helen Turin
Israel
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jan Willem van Dormolen: ...wat maar weer aangeeft dat Google ook niet alles is. 'Role' (functie) hoort bij 'based' en niet bij 'access'.
5 hrs

disagree  Osleidys Rendon: met J-W eens
13 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
functieafhankelijke systeemtoegang


Explanation:
volgens de uitleg op de link hieronder, kan het zijn dat de toegang die je krijgt tot het systeem (en dus ook welke files je mag inzien) afhankelijk is van wat je functie is in de organisatie. Dus een dokter zou meer kunnen inzien dan een verpleegster bijvoorbeeld. Daarom zou ik vertalen met "functieafhankelijke systeemtoegang" of "functiegerelateerde systeemtoegang".


    Reference: http://csrc.nist.gov/rbac/NIST-ITL-RBAC-bulletin.html
neilgouw
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dank je wel !!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Goed gevonden.
2 hrs
  -> dank je

agree  GertV
3 hrs
  -> dank je

agree  Osleidys Rendon: inderdaad
10 hrs
  -> dank je