KudoZ home » English to Dutch » Computers: Software

trunk numbers / trunk records

Dutch translation: trunknummers/trunkgegevens of trunkadministratie


14:13 Aug 6, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Computers: Software
English term or phrase: trunk numbers / trunk records
Deze twee benamingen worden gebruikt in verband met een computerprogramma dat het telefoongebruik van een bedrijf registreert en weergeeft.
Het enigste wat ik kan verzinnen is: NETLIJN
Heeft iemand anders een andere / betere benaming of uitleg.

Hartelijk bedankt.

RALF
RVL-RVL
United States
Dutch translation:trunknummers/trunkgegevens of trunkadministratie
Explanation:
Trunk wordt ook in het NL telecomjargon wel gebruikt.

De letterlijke betekenis van trunk is bundel. Bij de vaste telefonie gaat het in feite om een netlijnbundel. Een bedrijf heeft dan bijvoorbeeld 1 hoofdnummer, maar diverse doorkiesnummers, bijvoorbeeld ...300 voor de centrale en ...301-... voor de directe doorkiesnummers.

Een bedrijf kan ook beschikken over 1 hoofdnummer en meerdere netlijnbundels. Zo kan bijvoorbeeld onderscheid gemaakt worden tussen afdelingen of divisies: afd A - ...3xx, afd B - ...4xx, enzovoort.

Wanneer iemand van binnen naar buiten belt, controleert de centrale welke netlijn uit de bundel beschikbaar is.

Trunk
Communicatie-verbinding tussen twee centrales.

Trunking
Techniek waarbij een klein aantal vaste verbindingen wordt gebruikt voor meerdere gebruikers. Op het moment van een gesprekaanvraag zoekt het systeem een vrije verbinding en schakelt daar het gesprek over. Na afloop van het gesprek komt de verbinding weer vrij voor andere gebruikers. Na eerst in het vaste telefoonnet te zijn toegepast wordt de techniek ook voor mobiele netwerken toegepast.
http://www.eu-gsm.nl/gsmwoordenboek.html

Enkele wetenswaardigheden aangaande Business ISDN zijn:
De KPN Netlijn of netlijnbundel wordt bij u afgesloten en deze wordt fysiek vervangen door een netlijn of netlijnbundel van de andere aanbieder.
http://www.finntax.nl/index.php?page=goedkoperbellen_vastete...
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Hartelijk bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4interlokale telefoonnummers / interlokale bestanden
11thmuse
4trunknummers/trunkgegevens of trunkadministratie
vixen
1...
Jan Willem van Dormolen


Discussion entries: 1





  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
...


Explanation:
Ik weet alleen dat in Brits-Engels een 'trunk call' een langw-afstandsgesprek is (in Amerikaans-Engels: een ong-distance call).
Misschien heb je hier wat aan?

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 23

59 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
trunknummers/trunkgegevens of trunkadministratie


Explanation:
Trunk wordt ook in het NL telecomjargon wel gebruikt.

De letterlijke betekenis van trunk is bundel. Bij de vaste telefonie gaat het in feite om een netlijnbundel. Een bedrijf heeft dan bijvoorbeeld 1 hoofdnummer, maar diverse doorkiesnummers, bijvoorbeeld ...300 voor de centrale en ...301-... voor de directe doorkiesnummers.

Een bedrijf kan ook beschikken over 1 hoofdnummer en meerdere netlijnbundels. Zo kan bijvoorbeeld onderscheid gemaakt worden tussen afdelingen of divisies: afd A - ...3xx, afd B - ...4xx, enzovoort.

Wanneer iemand van binnen naar buiten belt, controleert de centrale welke netlijn uit de bundel beschikbaar is.

Trunk
Communicatie-verbinding tussen twee centrales.

Trunking
Techniek waarbij een klein aantal vaste verbindingen wordt gebruikt voor meerdere gebruikers. Op het moment van een gesprekaanvraag zoekt het systeem een vrije verbinding en schakelt daar het gesprek over. Na afloop van het gesprek komt de verbinding weer vrij voor andere gebruikers. Na eerst in het vaste telefoonnet te zijn toegepast wordt de techniek ook voor mobiele netwerken toegepast.
http://www.eu-gsm.nl/gsmwoordenboek.html

Enkele wetenswaardigheden aangaande Business ISDN zijn:
De KPN Netlijn of netlijnbundel wordt bij u afgesloten en deze wordt fysiek vervangen door een netlijn of netlijnbundel van de andere aanbieder.
http://www.finntax.nl/index.php?page=goedkoperbellen_vastete...

vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32
Grading comment
Hartelijk bedankt!

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
interlokale telefoonnummers / interlokale bestanden


Explanation:
In ons bedrijf (Australia) worden alle trunk calls in een data base bijgehouden. Lokale gesprekken worden niet geregistreerd.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 9 hrs 22 mins (2004-08-07 23:35:43 GMT)
--------------------------------------------------

bestand van interlokaal gebelde nummers

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11