KudoZ home » English to Dutch » Construction / Civil Engineering

blast

Dutch translation: stuwdruk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:blast
Dutch translation:stuwdruk
Entered by: Ingeborg Gonizzi

08:16 Feb 12, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
English term or phrase: blast
Vertical Glazing: All vertical glass applications shall be annealed glass unless heat-strengthened (half tempered) or tempered glass is noted or required to meet building regulation requirements or performance requirements including *blast* or as may be recommended by glass manufacturers.

Hoe vertaal ik dat 'blast' hier. Ik heb ook de Franse tekst, daarin wordt het 'soufflerie' genoemd. Ik vermoed daarom dat het om geblazen glas gaat, maar dat vind ik zo vreemd voor ramen...

Graag jullie hulp!
Ingeborg Gonizzi
Netherlands
stuwdruk
Explanation:
Een veilige vertaling, omvat zowel externe luchtdruk (drukgolven, wind, explosiekrachten (misschien in de buurt van een onveilig gebied of militair oefenterrein) als intern (bedrijf voor turbines, geluidsintallaties of wat dan ook).

... wanneer de bouwvoorschriften of prestatievoorschriften dat eisen, inclusief stuwdruk, of eventueel volgens advies van glasfabrikanten.

--------------------------------------------------
Note added at 5 uren (2009-02-12 13:37:24 GMT)
--------------------------------------------------

Als ik de site van Chris nog eens goed lees, denk ik dat dat wordt bedoeld, dus misschien
explosiedruk
sterke stuwdruk
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Dank je wel.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4inclusief windstoten
Adela Van Gils
2stuwdruk
Henk Peelen
2stormbestendigheid, windbestendigheidJack den Haan
Summary of reference entries provided
explosive force
Chris Hopley

Discussion entries: 1





  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
stormbestendigheid, windbestendigheid


Explanation:
Ik denk dat 'blast' meer te maken heeft met de sterkte-eigenschappen van glas. Zoiets als storm- of windbestendigheid. Of dit de juiste termen zijn, weet ik niet. Heb op dit moment geen tijd om er verder in te duiken.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 127

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inclusief windstoten


Explanation:
succes.

Adela Van Gils
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
stuwdruk


Explanation:
Een veilige vertaling, omvat zowel externe luchtdruk (drukgolven, wind, explosiekrachten (misschien in de buurt van een onveilig gebied of militair oefenterrein) als intern (bedrijf voor turbines, geluidsintallaties of wat dan ook).

... wanneer de bouwvoorschriften of prestatievoorschriften dat eisen, inclusief stuwdruk, of eventueel volgens advies van glasfabrikanten.

--------------------------------------------------
Note added at 5 uren (2009-02-12 13:37:24 GMT)
--------------------------------------------------

Als ik de site van Chris nog eens goed lees, denk ik dat dat wordt bedoeld, dus misschien
explosiedruk
sterke stuwdruk

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 74
Grading comment
Dank je wel.
Notes to answerer
Asker: Dank je wel Henk!





Reference comments


1 hr
Reference: explosive force

Reference information:
To me, blast (in reference to glass performance requirements) refers to an explosive force. See link.


    Reference: http://www.oldcastleglass.com/blast_resistant_spec.php
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in category: 4
Note to reference poster
Asker: Thanks for your help Chris.