KudoZ home » English to Dutch » Cosmetics, Beauty

cuticle

Dutch translation: haarschubben


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cuticle
Dutch translation:haarschubben
Entered by: Nathalya

08:50 Jul 14, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Cosmetics, Beauty / hairstyling
English term or phrase: cuticle
"This shampoo conditions the hair without build-up and smoothes the cuticle."

Hoe heet dit in specifieke kappersterminologie? Dank u!
Nathalya
Belgium
haarschubben
Explanation:
Toen ik vroeger nog schoonheidsspecialiste was, werden dit haarschubben genoemd. Op internet wordt deze term nog steeds gebruikt.
Selected response from:

Jolanda Dubbelman
Netherlands
Grading comment
Dank u!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1cuticulaJo Le
4 +1haarschubbenJolanda Dubbelman
3 +1haarschubben
ans wegter


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
haarschubben


Explanation:
Haarschubben kunnen open gaan staan waardoor je haar dof wordt.
Er zijn allerlei middelen om dit te bestrijden, waaronder conditioners, shampoos etc.


    Reference: http://www.haarhuisannee.nl/biosthetique.htm
ans wegter
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard
12 hrs

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
haarschubben


Explanation:
Toen ik vroeger nog schoonheidsspecialiste was, werden dit haarschubben genoemd. Op internet wordt deze term nog steeds gebruikt.

Jolanda Dubbelman
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6
Grading comment
Dank u!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard
12 hrs

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
cuticula


Explanation:
of ook 'schubbenlaag'. zie links hieronder.

Bron: Engels:
http://www.verticalsinhair.com/upclose.shtml

Bron: Nederlands:
http://www.great-lengths.be/methode/weetjes.asp
http://www.kapsels.net/extensions.htm

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2008-07-14 09:13:51 GMT)
--------------------------------------------------

De haarschubben zelf zijn een onderdeel van het cuticula, zo blijkt uit de tekst op great-lengths.be:

"Bij uw eigen haar wijzen de schubben van de cuticula in dezelfde richting. Hierdoor kan het haar gemakkelijk gekamd worden. Wat zou er gebeuren als de schubben van de cuticula niet in dezelfde richting zouden wijzen?"

Jo Le
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxNMR: schubbenlaag http://www.haarcentrum.nl/a_z.htm
4 hrs